Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

וְשׁוֹר מוּעָד, אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים תּוֹלָדוֹת דִּנְזִיקִין תַּלְיָין מִנֵּיהּ, וְכֻלְּהוּ תַלְיָין מֵאַרְבַּע אָבוֹת דְּאִינוּן קֶרֶן, וְשֵׁן, וְגוּף, וְרֶגֶל. נְגִיחָה בְּקֶרֶן. שֵׁן דַּהֲוָה אָכִיל בְּגֶזֶל. רָבְצָה בְּגוּפָא עַל מָאנֵי וְתַבַּר לוֹן. וְלֵית מָאנֵי אֶלָּא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וְכֵן הִזִּיק בְּרַגְלָיו, וְכֻלְּהוּ בְּמַתְנִיתִין אִתְּמַר. חֲמוֹר אִיהוּ חָמוּר בְּחוּמְרָא דְמַתְנִיתִין, וְתַלְמִיד חָכָם דְּשַׁלִּיט עֲלֵיהּ אִתְּמַר בֵּיהּ "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" (זכריה ט, ט), וּמַאי נִיהוּ דְשַׁלִּיט עֲלֵיהּ? חָ'כָם מ'וּפְלָא וְ'רַב רַ'בָּנָן דָּא שַׁלִּיט עֲלֵיהּ, אֲבָל אָחֳרָא אִיהוּ מְחַמְּרָא בַּתְרֵיהּ בְּחוּמְרָא דְמַתְנִיתִין. וְכֵן שׁוֹר נָגַח לוֹן בְּקוּשְׁיָא, וְנַשִּׁיךְ לוֹן, וְרָבִיץ עֲלַיְיהוּ וְתַבַּר לוֹן, וְדָא אִיהוּ מַחֲלֹקֶת, וְכֵן בְּרֶגֶל תַּבַּר מָאנִין, וּבְגִין דָּא בְּשׁוֹר וּבַחֲמוֹר דְּאִינוּן מְמַנָּן דְּעֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל, יֵתוּן רְכִיבִין עֲלַיְיהוּ תְּרֵין מְשִׁיחִין וְשָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ, וּמָארֵי מַתְנִיתִין שָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ, וַעֲלַיְיהוּ אָמַר יַעֲקֹב "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר" (בראשית לב, ו) דְּשַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ, בְּתַלְמוּדָא וּבְמֶדְרָשִׁים, וּבִקְשִׁירוּ דִתְּפִלִּין וְצִיצִית שַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ, דְּאִינוּן מוּעָדִים לְקַלְקֵל, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים" (שמות א, יד).

מִיָּד נָפַק קָלָא וְאָמַר, אַנְחוּ לֵיהּ לַיְנוֹקָא וִיסַלֵּיק לְאַתְרֵיהּ, דְּהָא שִׁתִּין הֲלָכוֹת דְּאִינוּן "שִׁשִּׁים הֵמָּה מְלָכוֹת" (שיר השירים ו, ח) תַּלְיָין בְּאַוִּירָא, וְאִיהוּ אָתֵי לְסָלְקָא לוֹן לְאַתְרַיְיהוּ, מִיָּד פָּרַח וְלָא חָזוּ מִדֵּי.
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן וַדַּאי דָּא אִיהוּ תִּינוֹק יוֹנֵק מִשְּׁדֵי אִמּוֹ, וְדָא נַעַר, דְּאִיהוּ אַנְהִיג אַרְבִּין בְּיַמָּא, דְאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים דְּאָזְלִין בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, בְּאַרְבַּע רוּחִין, דִּי בְהוֹן אִתְּמַר "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ" (יחזקאל לז, ט). וְאִית אַרְבַּע רוּחִין אָחֳרָנִין מִסִּטְרָא דְשָׂטָן דְּאַתְיָין בְּקוּשְׁיָא וּמַחֲלוֹקֶת, וְטָבְעִין סְפִינוֹת דְּאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְלָא יָכְלִין לְנָפְקָא מִתַּמָּן, וְגַלְגַּלִּין סָלְקִין וְנָחֲתִין בְּהוֹן.
אַדְהָכִי הָא יְנוֹקָא קָא נָחִית, פָּתַח וְאָמַר בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא פְּתַח פִּיךָ בְּאוֹרַיְיתָא, דְהָא פִּימָךְ אִיהִי סִינַי, קָלִין וַהֲבָלִין דְּנָפְקִין מִפּוּמָךְ עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם" (שמות כ, יד) וְגוֹ', וְכֻלְּהוּ צַיְיתִין לְמִלּוּלָךְ עִלָּאִין וְתַתָּאִין, דְּאִינוּן שִׁתִּין רִבּוֹא דִמְתִיבְתָּא עִלָּאָה, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דִמְתִיבְתָּא תַּתָּאָה, וְאַנְתְּ אִיהוּ בְּדִיּוֹקְנָא דְמָארָךְ, דִּבְזִמְנָא דְפָתַח בְּ"אָנֹכִי יְהֹוָה" (שמות כ, ב) שׁוֹר לָא נָגַח אַרְיֵה לָא שָׁאַג עוֹף דְּאִיהוּ נִשְׁרָא לָא פָּרַח, וְכָל חֲיָילִין דְּתַלְיָין מִנַּיְיהוּ בְּכָרְסַיָּיא יְקָרָא, וְאָדָם לָשֶׁבֶת עַל כָּרְסַיָּיא דְאִיהוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִיהוּ צַיִּית לְמִלִּין דִּילָךְ, בְּגִין דְּמַטְרוֹנִיתָא דִילָהּ דְּאִיהִי אוֹרַיְיתָא קַדִּישָׁא סָלִיק בְּפוּמָךְ.
תוספתא תקונא אחת עשרה
מִיָּד פָּתַח וְאָמַר, "בְּרֵאשִׁית", בָּרָא שִׁית, וְאִינוּן שִׁית יַמִּים "בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א) מַאי אֱלֹהִים? יַמָּא שְׁבִיעָאָה, וְרָזָא דְמִלָּה "כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא" (קהלת א, ז). עִלָּאִין שְׁמָעוּ, נוּנִין דְּרַחֲשִׁין בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, עֲלָהּ אִתְּמַר "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת" (תהלים קד, כה), וְכֻלְּהוּ שָׁאֲגִין עַל טַרְפִין, וּשְׁכִינְתָּא אִתְּמַר בָּהּ "וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ" (משלי לא, טו).
(דף קמח ע"א) כָּל הַנְּחָלִים דְּאָזְלִין לְיַמָּא הָא שֶׁבַע אִינוּן, וְאִינוּן שֶׁבַע נְעָרוֹת הָרְאוּיוֹת לָתֶת לָהּ לְאִימָּא קַדִּישָׁא דְאִיהִי בַּת שֶׁבַע, יָם אוֹקְיָנוֹס כְּלִילָא מִשֶּׁבַע יַמִּים, וְאַמַּאי אִתְקְרִיאַת אוֹקְיָינוֹס? בְּגִין דְּכָל מִינֵי מַיָּא וְנוּנִין וְרַחֲשִׁין דְּלַאו אִינוּן דִּילָהּ, וְיֵתוּן לְאַעָלָא בָּהּ, אִיהִי מֵקִיא לוֹן, וּמִתַּמָּן הֵם שָׁבִים לָלֶכֶת, כְּגַוְונָא דְתֵיבַת נֹחַ דְּלָא הֲוָה מְקַבְּלָא מִמִּינָא אַחֲרָא, אֶלָּא מֵאִלֵּין דְּמַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּבְגִין דָּא "כָּל הַנְּחָלִים" דְּאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים כֻּלְּהוּ מִשְׁתַּדְלֵי בְּאוֹרַיְיתָא "הֹלְכִים אֶל הַיָּם" (קהלת א, ז), וּבָעָאן לְאַעָלָא לִשְׁכִינְתָּא, וְאִיהִי לָא מְקַבְּלָא לוֹן בְּגַוָּוהּ, אֶלָּא לְאִלֵּין דְּמַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַעָלָא לְגַבָּהּ, דְּאִינוּן שֶׁבַע רוֹעִים, וּלְשִׁבְטִין דְּנָפְקִין מִנַּיְיהוּ, וּלְכָל דְּאַתְיָין מִסִּטְרַיְיהוּ וְיִתְעָרְבוּן בְּהוֹן, יַמָּא קַבִּילַת לוֹן וְיִתְעָרְבוּן בְּגַוָּוהּ, אֲבָל לְאָחֳרָנִין לָא קַבִּילַת לוֹן, וּמִתַּמָּן אִינוּן שָׁבִין לָלֶכֶת.
דְּוַדַּאי אִיהוּ ה' יַמָּא, נַחַל דִּילָהּ ו', כָּל אִינוּן דְּיָרְתִין נִשְׁמָתִין מִן יַמָּא וְנַחַל דִּילָהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ דְי"ה, אִיהִי קַבִּילַת לוֹן, וְאָחֳרָנִין דְּלַאו אִינוּן חֵלֶק יְהֹוָה אִיהִי לָא קַבִּילַת לוֹן, וְדַחְיָא לוֹן מִתַּמָּן, וּמִתַּמָּן הֵם "שָׁבִים לָלָכֶת" (קהלת א, ז). קָמוּ כֻּלְּהוּ וּבָרִיכוּ לֵיהּ, וְאָמְרוּ פִּימָא דִשְׁכִינְתָּא, סִינַי סִינַי, זַכָּאִין אוּדְנִין דְּשָׁמְעִין מִלִּין אִלֵּין מִפּוּמָךְ.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום ו/או ר"ת – אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

וְשׁוֹר מוּעָד, אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים תּוֹלָדוֹת דִּנְזִיקִין תַּלְיָין מִנֵּיהּ, וְשׁוֹר מוּעָד, עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע תּוֹלָדוֹת שֶׁל נְזִיקִין תְּלוּיִים מִמֶּנּוּ,  וְכֻלְּהוּ תַלְיָין מֵאַרְבַּע אָבוֹת דְּאִינוּן קֶרֶן, וְשֵׁן, וְגוּף, וְרֶגֶל. וְכֻלָּם תְּלוּיִים מֵאַרְבַּע אָבוֹת, שֶׁהֵן קֶרֶן וְשֵׁן וְגוּף וְרֶגֶל.  נְגִיחָה בְּקֶרֶן. הַנְּגִיחָה בַּקֶּרֶן,  שֵׁן דַּהֲוָה אָכִיל בְּגֶזֶל רָבְצָה בְּגוּפָא עַל מָאנֵי וְתַבַּר לוֹן. וְלֵית שֵׁן שֶׁהָיְתָה אוֹכֶלֶת בְּגָזֵל רָבְצָה בַּגּוּף עַל הַכֵּלִים וְשָׁבְרָה אוֹתָם,  מָאנֵי אֶלָּא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וְאֵין כֵּלִים אֶלָּא תַלְמִידֵי חֲכָמִים, וְכֵן הִזִּיק בְּרַגְלָיו, וְכֵן הִזִּיק בְּרַגְלָיו, וְכֻלְּהוּ בְּמַתְנִיתִין אִתְּמַר וְכֻלָּם נֶאֶמְרוּ בַּמִּשְׁנָה.  חֲמוֹר אִיהוּ חָמוּר בְּחוּמְרָא דְמַתְנִיתִין, חֲמוֹר הוּא חָמוּר בַּחֻמְרָה שֶׁל הַמִּשְׁנָה,  וְתַלְמִיד חָכָם דְּשַׁלִּיט עֲלֵיהּ אִתְּמַר בֵּיהּ "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" (זכריה ט, ט)וְעַל הַתַּלְמִיד הֶחָכָם שֶׁשּׁוֹלֵט עָלָיו נֶאֱמַר בּוֹ עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר, וּמַאי נִיהוּ דְשַׁלִּיט עֲלֵיהּ? וּמִי הוּא שֶׁשּׁוֹלֵט עָלָיו? חָ'כָם מ'וּפְלָא וְ'רַב רַ'בָּנָן דָּא שַׁלִּיט עֲלֵיהּ, חָ'כָם מֻ'פְלָא וְ'רַב רַ'בָּנָן זֶה הַשּׁוֹלֵט עָלָיו,  אֲבָל אָחֳרָא אִיהוּ מְחַמְּרָא בַּתְרֵיהּ בְּחוּמְרָא דְמַתְנִיתִין אֲבָל הָאַחֵר הוּא מְחַמֵּר אַחֲרָיו בַּחֻמְרָה שֶׁל הַמִּשְׁנָה,. וְכֵן שׁוֹר נָגַח לוֹן בְּקוּשְׁיָא, וְנַשִּׁיךְ לוֹן, וְכֵן שׁוֹר נָגַח אוֹתָם בְּקֻשְׁיָה וְנָשַׁךְ אוֹתָם,  וְרָבִיץ עֲלַיְיהוּ וְתַבַּר לוֹן, וְדָא אִיהוּ מַחֲלֹקֶת, וְרָבַץ עֲלֵיהֶם וְשָׁבַר אוֹתָם, וְזוֹהִי מַחֲלֹקֶת,  וְכֵן בְּרֶגֶל תַּבַּר מָאנִין, וְכֵן בָּרֶגֶל שׁוֹבֵר כֵּלִים,  וּבְגִין דָּא בְּשׁוֹר וּבַחֲמוֹר דְּאִינוּן מְמַנָּן דְּעֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל, וּמִשּׁוּם זֶה בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר, שֶׁהֵם הַמְמֻנִּים שֶׁל עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל,  יֵתוּן רְכִיבִין עֲלַיְיהוּ תְּרֵין מְשִׁיחִין וְשָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ, יָבוֹאוּ רְכוּבִים עֲלֵיהֶם שְׁנֵי מְשִׁיחִים וְשׁוֹלְטִים עֲלֵיהֶם, וּמָארֵי מַתְנִיתִין שָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ, וּבַעֲלֵי הַמִּשְׁנָה שׁוֹלְטִים עֲלֵיהֶם,  וַעֲלַיְיהוּ אָמַר יַעֲקֹב "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר" (בראשית לב, ו) וַעֲלֵיהֶם אָמַר יַעֲקֹב וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר,  דְּשַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ, בְּתַלְמוּדָא וּבְמֶדְרָשִׁים, שֶׁשּׁוֹלֵט עֲלֵיהֶם בְּתַלְמוּד וּבְמִדְרָשִׁים,  וּבִקְשִׁירוּ דִתְּפִלִּין וְצִיצִית שַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ, דְּאִינוּן מוּעָדִים לְקַלְקֵל, וּבְקֶשֶׁר שֶׁל תְּפִלִּין וְצִיצִית שׁוֹלֵט עֲלֵיהֶם, שֶׁהֵם מוּעָדִים לְקַלְקֵל, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים" (שמות א, יד), שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים.
מִיָּד נָפַק קָלָא וְאָמַר, אַנְחוּ לֵיהּ לַיְנוֹקָא וִיסַלֵּיק לְאַתְרֵיהּ, מִיָּד יָצָא קוֹל וְאָמַר: הַנִּיחוּ לַתִּינוֹק וְיַעֲלֶה לִמְקוֹמוֹ,  דְּהָא שִׁתִּין הֲלָכוֹת דְּאִינוּן "שִׁשִּׁים הֵמָּה מְלָכוֹת" (שיר השירים ו, ח) תַּלְיָין בְּאַוִּירָא, שֶׁהֲרֵי שִׁשִּׁים הֲלָכוֹת, שֶׁהֵם שִׁשִּׁים הֵמָּה מְלָכוֹת, תְּלוּיִים בָּאֲוִיר, וְאִיהוּ אָתֵי לְסָלְקָא לוֹן לְאַתְרַיְיהוּ, וְהוּא בָא לְהַעֲלוֹתָם לִמְקוֹמָם.  מִיָּד פָּרַח וְלָא חָזוּ מִדֵּי, מִיָּד פָּרַח וְלֹא רָאוּ דָבָר.   
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן וַדַּאי דָּא אִיהוּ תִּינוֹק יוֹנֵק מִשְּׁדֵי אִמּוֹ, אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן: וַדַּאי זֶהוּ תִינוֹק יוֹנֵק מִשְּׁדֵי אִמּוֹ, וְדָא נַעַר, דְּאִיהוּ אַנְהִיג אַרְבִּין בְּיַמָּא, וְזֶה הַנַּעַר שֶׁמַּנְהִיג אֶת הָאֳנִיּוֹת בַּיָּם,  דְאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים דְּאָזְלִין בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, בְּאַרְבַּע רוּחִין, שֶׁהֵם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁהוֹלְכִים בְּיָם הַתּוֹרָה בְּאַרְבַּע רוּחוֹת, דִּי בְהוֹן אִתְּמַר "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ" (יחזקאל לז, ט) שֶׁבָּהֶם נֶאֱמַר כֹּה אָמַר יהו"ה מֵאַרְבַּע רוּחוֹת בֹּאִי הָרוּחַ. וְאִית אַרְבַּע רוּחִין אָחֳרָנִין מִסִּטְרָא דְשָׂטָן דְּאַתְיָין בְּקוּשְׁיָא וּמַחֲלוֹקֶת, וְיֵשׁ אַרְבַּע רוּחוֹת אֲחֵרוֹת מִן הַצַּד שֶׁל הַשָּׂטָן שֶׁבָּאִים בְּקֻשְׁיָה וּמַחֲלֹקֶת, וְטָבְעִין סְפִינוֹת דְּאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְטוֹבְעוֹת הַסְּפִינוֹת, שֶׁהֵם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, בְּיָם הַתּוֹרָה,  וְלָא יָכְלִין לְנָפְקָא מִתַּמָּן, וְגַלְגַּלִּין סָלְקִין וְנָחֲתִין בְּהוֹן, וְלֹא יְכוֹלִים לָצֵאת מִשָּׁם, וְהַגַּלִּים עוֹלִים וְיוֹרְדִים בָּהֶם.

אַדְהָכִי הָא יְנוֹקָא קָא נָחִית, בֵּינְתַיִם הִנֵּה הַתִּינוֹק יוֹרֵד,  פָּתַח וְאָמַר בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא פְּתַח פִּיךָ בְּאוֹרַיְיתָא, פָּתַח וְאָמַר: מְנוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, פְּתַח פִּיךָ בַּתּוֹרָה דְהָא פִּימָךְ אִיהִי סִינַי, שֶׁהֲרֵי פִּיךָ הוּא סִינַי,קָלִין וַהֲבָלִין דְּנָפְקִין מִפּוּמָךְ עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם" (שמות כ, יד) וְגוֹ', עַל הַקּוֹלוֹת וְהַהֲבָלִים שֶׁיּוֹצְאִים מִפִּיךָ נֶאֱמַר וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִים וְגוֹמֵר, וְכֻלְּהוּ צַיְיתִין לְמִלּוּלָךְ עִלָּאִין וְתַתָּאִין, וְכֻלָּם מַקְשִׁיבִים לְקוֹלְךָ, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, דְּאִינוּן שִׁתִּין רִבּוֹא דִמְתִיבְתָּא עִלָּאָה, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דִמְתִיבְתָּא תַּתָּאָה, שֶׁהֵם שִׁשִּׁים רִבּוֹא שֶׁל הַיְשִׁיבָה הָעֶלְיוֹנָה וְשִׁשִּׁים רִבּוֹא שֶׁל הַיְשִׁיבָה הַתַּחְתּוֹנָה,  וְאַנְתְּ אִיהוּ בְּדִיּוֹקְנָא דְמָארָךְ, וְאַתָּה הוּא בִדְמוּת רִבּוֹנְךָ, דִּבְזִמְנָא דְפָתַח בְּ"אָנֹכִי יְהֹוָה" (שמות כ, ב) שׁוֹר לָא נָגַח אַרְיֵה לָא שָׁאַג עוֹף דְּאִיהוּ נִשְׁרָא לָא פָּרַח, שֶׁבִּזְמַן שֶׁפָּתַח בְּאָנֹכִי, שׁוֹר לֹא נָגַח, אַרְיֵה לֹא שָׁאַג, הָעוֹף שֶׁהוּא נֶשֶׁר לֹא פָרַח,  וְכָל חֲיָילִין דְּתַלְיָין מִנַּיְיהוּ בְּכָרְסַיָּיא יְקָרָא, וְכָל הַחֲיָלוֹת שֶׁתְּלוּיִים מֵהֶם בְּכִסֵּא הַכָּבוֹד,  וְאָדָם לָשֶׁבֶת עַל כָּרְסַיָּיא דְאִיהוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִיהוּ צַיִּית לְמִלִּין דִּילָךְ, וְאָדָם לָשֶׁבֶת עַל הַכִּסֵּא שֶׁהוּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוּא מַקְשִׁיב לִדְבָרֶיךָ, בְּגִין דְּמַטְרוֹנִיתָא דִילָהּ דְּאִיהִי אוֹרַיְיתָא קַדִּישָׁא סָלִיק בְּפוּמָךְ, מִשּׁוּם שֶׁהַגְּבִירָה שֶׁלָּהּ, שֶׁהִיא הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, עוֹלָה בְּפִיךָ.

תוספתא תקונא אחת עשרה  תִּקּוּן אַחַד עָשָׂר זֶהוּ תִקּוּן ל"א

 מִיָּד פָּתַח וְאָמַר, "בְּרֵאשִׁית", בָּרָא שִׁית, וְאִינוּן שִׁית יַמִּים "בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א) מִיָּד פָּתַח וְאָמַר: בְּרֵאשִׁית, בָּרָא שִׁית, וְהֵם שִׁשָּׁה יַמִּים, בָּרָא אֱלֹהִי"ם מַאי אֱלֹהִים? מַה זֶּה אֱלֹהִי"ם? זֶה הַיָּם הַשְּׁבִיעִי,  יַמָּא שְׁבִיעָאָה, וְרָזָא דְמִלָּה "כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא" (קהלת א, ז) וְסוֹד הַדָּבָר – כָּל הַנְּחָלִים הוֹלְכִים אֶל הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא. עִלָּאִין שְׁמָעוּ, נוּנִין דְּרַחֲשִׁין בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, עֲלָהּ אִתְּמַר "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת" (תהלים קד, כה)עֶלְיוֹנִים שִׁמְעוּ, הַדָּגִים שֶׁרוֹחֲשִׁים בְּיָם הַתּוֹרָה, עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדוֹלוֹת, וְכֻלְּהוּ שָׁאֲגִין עַל טַרְפִין, וְכֻלָּם שׁוֹאֲגִים עַל טֶרֶף,  וּשְׁכִינְתָּא אִתְּמַר בָּהּ "וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ" (משלי לא, טו)וּבַשְּׁכִינָה נֶאֱמַר בָּה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ.
(דף קמח ע"א) כָּל הַנְּחָלִים דְּאָזְלִין לְיַמָּא הָא שֶׁבַע אִינוּן, כָּל הַנְּחָלִים שֶׁהוֹלְכִים אֶל הַיָּם הֲרֵי הֵם שִׁבְעָה,  וְאִינוּן שֶׁבַע נְעָרוֹת הָרְאוּיוֹת לָתֶת לָהּ לְאִימָּא קַדִּישָׁא דְאִיהִי בַּת שֶׁבַע, וְהֵם שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאוּיוֹת לָתֶת לָהּ, לָאֵם הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהִיא בַּת שֶׁבַע, יָם אוֹקְיָנוֹס כְּלִילָא מִשֶּׁבַע יַמִּים, יָם הָאוֹקְיָנוֹס כָּלוּל מִשִּׁבְעָה יַמִּים,  וְאַמַּאי אִתְקְרִיאַת אוֹקְיָינוֹס? וְלָמָּה נִקְרָא אוֹקְיָנוֹס?  בְּגִין דְּכָל מִינֵי מַיָּא וְנוּנִין וְרַחֲשִׁין דְּלַאו אִינוּן דִּילָהּ, מִשּׁוּם שֶׁכָּל מִינֵי מַיִם וְדָגִים וּרְמָשִׂים שֶׁאֵינָם שֶׁלָּהּ, וְיֵתוּן לְאַעָלָא בָּהּ, אִיהִי מֵקִיא לוֹן, וְיָבֹאוּ לְהִכָּנֵס בָּהּ, הִיא מְקִיאָה אוֹתָם, וּמִתַּמָּן הֵם שָׁבִים לָלֶכֶת, כְּגַוְונָא דְתֵיבַת נֹחַ דְּלָא הֲוָה מְקַבְּלָא מִמִּינָא אַחֲרָא, וּמִשָּׁם הֵם שָׁבִים לָלֶכֶת, כְּמוֹ תֵבַת נֹחַ שֶׁלֹּא הָיְתָה מְקַבֶּלֶת מִמִּין אַחֵר,  אֶלָּא מֵאִלֵּין דְּמַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אֶלָּא מֵאֵלּוּ שֶׁצִּוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא,  וּבְגִין דָּא "כָּל הַנְּחָלִים" דְּאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים כֻּלְּהוּ מִשְׁתַּדְלֵי בְּאוֹרַיְיתָא "הֹלְכִים אֶל הַיָּם" (קהלת א, ז), וּבָעָאן לְאַעָלָא לִשְׁכִינְתָּא, וּמִשּׁוּם זֶה כָּל הַנְּחָלִים, שֶׁהֵם תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים, כֻּלָּם מִתְעַסְּקִים בַּתּוֹרָה, הוֹלְכִים אֶל הַיָּם, וְרוֹצִים לְהִכָּנֵס לַשְּׁכִינָה,  וְאִיהִי לָא מְקַבְּלָא לוֹן בְּגַוָּוהּ, וְהִיא אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת אוֹתָם לְתוֹכָהּ,  אֶלָּא לְאִלֵּין דְּמַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַעָלָא לְגַבָּהּ, דְּאִינוּן שֶׁבַע רוֹעִים, אֶלָּא רַק אֶת אוֹתָם שֶׁצִּוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהִכָּנֵס אֵלֶיהָ (בְּתוֹכָהּ), שֶׁהֵם שִׁבְעָה רוֹעִים,  וּלְשִׁבְטִין דְּנָפְקִין מִנַּיְיהוּ, וְאֶת הַשְּׁבָטִים שֶׁיּוֹצְאִים מֵהֶם וּלְכָל דְּאַתְיָין מִסִּטְרַיְיהוּ וְיִתְעָרְבוּן בְּהוֹן, וְאֶת כָּל הַבָּאִים מִצִּדָּם וְיִתְעָרְבוּ בָהֶם, יַמָּא קַבִּילַת לוֹן וְיִתְעָרְבוּן בְּגַוָּוהּ, הַיָּם מְקַבֶּלֶת אוֹתָם וְיִתְעָרְבוּ בְתוֹכָהּ,  אֲבָל לְאָחֳרָנִין לָא קַבִּילַת לוֹן, וּמִתַּמָּן אִינוּן שָׁבִין לָלֶכֶת, אֲבָל אֶת הָאֲחֵרִים אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת אוֹתָם, וּמִשָּׁם הֵם שָׁבִים לָלֶכֶת.

דְּוַדַּאי אִיהוּ ה' יַמָּא, נַחַל דִּילָהּ ו', שֶׁוַּדַּאי ה' הוּא הַיָּם, הַנַּחַל שֶׁלָּהּ – ו' כָּל אִינוּן דְּיָרְתִין נִשְׁמָתִין מִן יַמָּא וְנַחַל דִּילָהּ, כָּל אוֹתָם שֶׁיּוֹרְשִׁים נְשָׁמוֹת מֵהַיָּם וְהַנַּחַל שֶׁלָּהּ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ דְי"ה, בְּיִרְאָה וְאַהֲבָה שֶׁל י"ה,  אִיהִי קַבִּילַת לוֹן, הִיא מְקַבֶּלֶת אוֹתָם,  וְאָחֳרָנִין דְּלַאו אִינוּן חֵלֶק יְהֹוָה אִיהִי לָא קַבִּילַת לוֹן, וְדַחְיָא לוֹן מִתַּמָּן, וַאֲחֵרִים שֶׁהֵם אֵינָם חֵלֶק יהו"ה, הִיא לֹא מְקַבֶּלֶת אוֹתָם, וְדוֹחָה אוֹתָם מִשָּׁם,  וּמִתַּמָּן הֵם "שָׁבִים לָלָכֶת" (קהלת א, ז), וִּשָּׁם הֵם שָׁבִים לָלֶכֶת. קָמוּ כֻּלְּהוּ וּבָרִיכוּ לֵיהּ, וְאָמְרוּ פִּימָא דִשְׁכִינְתָּא, סִינַי סִינַי, זַכָּאִין אוּדְנִין דְּשָׁמְעִין מִלִּין אִלֵּין מִפּוּמָךְ, קָמוּ כֻלָּם וּבֵרְכוּ אוֹתוֹ, וְאָמְרוּ: הַפֶּה שֶׁל הַשְּׁכִינָה, סִינַי סִינַי, אַשְׁרֵי הָאָזְנַיִם שֶׁשּׁוֹמְעוֹת הַדְּבָרִים הַלָּלוּ מִפִּיךָ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

תִּיקּוּנָא שְׁתִיתָאָה "אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ" (תהלים קיח, כח). דָּא כְּתֻבָּה דְּבַהּ אִתְחֲזִיאַת שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי סִפְרָא דְּחָכְמְתָא דְּמַלְכָּא, וְאִזְדַּמְּנַת לֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת.

תִּיקּוּנָא שְׁבִיעָאָה "אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ" (תהלים קיח, כח).

אִלֵּין שֶׁבַע בִּרְכָאָן, דְּסָלְקִין בְּדַרְגֵיהוּן לְקַיְּימָא כָּל מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה "הוֹדוּ לַיהֹוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א) דָּא חִיבּוּרָא שְׁלִים. וְחֶסֶד נָפִיק וְשַׁלִּיט בְּדַרְגוֹי כִּדְקָא חֲזֵי.

כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין סָלְקִין קַמֵּי מַלְכָּא לְאִתְתַּקְּנָא הָשַׁתָּא, בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּיְּימוּן תִּיקּוּנִין אִלֵּין דִּילָךְ. וְיוֹמָא דְּהִילּוּלָא חֶדָוָתָא עִלָּאָה אִיהוּ לְעֵילָא וְתַתָּא. וּמָחָר נָמֵי כְּגַוְנָא דָּא, דְּהַאי יוֹמָא הַזְמָנָה אִיהוּ לְמָחָר. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

(דף קעב' עמוד א')  קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' בְּךָ כְּתִיב "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). יְהִי כבו"ד אִלֵּין ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה יַיִן הַמְשַׂמֵּחַ. דְּהָכִי אִתְעַטַּר מַלְכָּא בְּעִטְרוֹי בִימִינָא וּבִשְׂמָאלָא כִּדְקָא יָאוּת. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו", בְּיַיִ"ן דָּא דְּאִיהוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. בְּהוּ אִתְּמָר בְּשְׁכִינְתָּא שְׁמַע שֵׁם ע'. בְּהוּ "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד" (דברים ו, ד) בְּיִחוּדָא עִלָּאָה קַדִּישָׁא וְכוּ'.

קָמוּ כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא וְאָמְרוּ "בָּרוּךְ יְהֹוָה לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן" (תהלים פט, נג). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

עַד דִּנְהִירוּ אִתְנָהִיר, וְסָלְקָן מִילִין בְּרָזִין עִלָּאִין, אִשְׁתְּכַכוּ לְקָלָא. קָמוּ וְאָמְרוּ "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם" (תהלים קמט, ב). מִיָּד נְהִירוּ אִתְפַּשַּׁט וְקָלִין סָלְקִין לְכָל סְטַר חֶדָוָתָא בְּכֹלָּא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

תושלב"ע:

תִּיקּוּנָא שְׁתִיתָאָה התיקון השישי:  "אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ" (תהלים קיח, כח). דָּא כְּתֻבָּה דְּבַהּ אִתְחֲזִיאַת שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי סִפְרָא דְּחָכְמְתָא דְּמַלְכָּא, וְאִזְדַּמְּנַת לֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת. זו הכתובה שבו נראית השכינה שהיא ספר חכמת המלך, ומזומנת לו כראוי.

תִּיקּוּנָא שְׁבִיעָאָה התיקון השביעי: "אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ" (תהלים קיח, כח).

אִלֵּין שֶׁבַע בִּרְכָאָן, דְּסָלְקִין בְּדַרְגֵיהוּן לְקַיְּימָא כָּל מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. אלו שבע ברכות שעולים במדריגותיהם כדי להעמיד כל הדברים כראוי, משם והלאה מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה "הוֹדוּ לַיהֹוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א) דָּא חִיבּוּרָא שְׁלִים. זה החיבור השלם. וְחֶסֶד נָפִיק וְשַׁלִּיט בְּדַרְגוֹי כִּדְקָא חֲזֵי. ויוצא החסד ושולט במדרגותיו כמו שראוי.

כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין סָלְקִין קַמֵּי מַלְכָּא לְאִתְתַּקְּנָא הָשַׁתָּא, בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּיְּימוּן תִּיקּוּנִין אִלֵּין דִּילָךְ. כל התיקונים האלה עולים לפני המלך להתקן עכשיו, בזמן שמסתיים גילוי התיקונים האלה של זוהר תניינא שלך. וְיוֹמָא דְּהִילּוּלָא חֶדָוָתָא עִלָּאָה אִיהוּ לְעֵילָא וְתַתָּא. ויום הילולא ושמחה עליונה הוא למעלה ולמטה. וּמָחָר נָמֵי כְּגַוְנָא דָּא, דְּהַאי יוֹמָא הַזְמָנָה אִיהוּ לְמָחָר. ומחר [לעתיד לבא] גם כן בכעין זה, שיום זה הוא הזמנה למחר. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא.

(דף קעב' עמוד א')  קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' בְּךָ כְּתִיב קם אליהו הנביא הנאמן פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, בך נאמר "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). יְהִי כבו"ד אִלֵּין ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה יַיִן הַמְשַׂמֵּחַ. דְּהָכִי אִתְעַטַּר מַלְכָּא בְּעִטְרוֹי בִימִינָא וּבִשְׂמָאלָא כִּדְקָא יָאוּת. שכך מתעטר המלך בעטרותיו בימין ובשמאל כראוי. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו", בְּיַיִ"ן דָּא דְּאִיהוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. ביי"ן שהוא גימ' סו"ד וגימ' שבעים והם שבעים התיקונים האלה, בְּהוּ אִתְּמָר בְּשְׁכִינְתָּא שבהם נאמר בשכינה שְׁמַ'ע – שֵׁם ע'. בְּהוּ והוא סוד היחוד "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד" (דברים ו, ד) בְּיִחוּדָא עִלָּאָה קַדִּישָׁא וְכוּ' ביחוד עליון קדוש.

קָמוּ כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא וְאָמְרוּ קמו כולם כאחד ואמרו "בָּרוּךְ יְהֹוָה לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן" (תהלים פט, נג). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי. אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא.

עַד דִּנְהִירוּ אִתְנָהִיר, וְסָלְקָן מִילִין בְּרָזִין עִלָּאִין, אִשְׁתְּכַכוּ לְקָלָא. קָמוּ וְאָמְרוּ עד שהאיר האור ועלו הדברים בסודות העליונים, שקטו הקולות. קמו ואמרו "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם" (תהלים קמט, ב). מִיָּד נְהִירוּ אִתְפַּשַּׁט וְקָלִין סָלְקִין לְכָל סְטַר חֶדָוָתָא בְּכֹלָּא. מיד התפשט האור והקולות עלו לכל צד, שמחה בכל. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי: אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא:

תושלב"ע:

קישור לדף זוהר תניינא