מסילת ישרים מהדורה קמא | הקדמת הרב המחבר

שיתוף ב print
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב pinterest

מְסִלַּת יְשָׁרִים מַהֲדוּרָה קַמָּא 

הקדמת הרב המחבר:

יְבֹאַר מַאֲמָר ר' פִּנְחָס בֵּן יָאִיר.

תּוֹרָה מְבִיאָה לִידֵי זְרִיזוּת וְכוּ'.

יְדִיעַת הָאֱמֶת וְהַרְחָקַת הַשֶּׁקֶר וְהַשְּׁגִיאָה הוּא עַל-יְדֵי הָעִיּוּן בַּתּוֹרָה וּפֵרוּשֶׁיהָ, לָכֵן הוּשְׂמָה רֵאשִׁית לַכֹּל בְּמַאֲמָר רִבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר וְזֶה לְשׁוֹנוֹ, "אָמַר רִבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר, תּוֹרָה מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת" (עבודה זרה כ, ע"ב) וְכוּ'. וּמַאֲמָר הַזֶּה צָרִיךְ לְמוֹדָעִי לְהָבִין כָּל הַמִּדּוֹת הַשְּׁנוּיוֹת בָּהּ, וְנַתְחִיל לְבָאֵר בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם. 

הִנֵּה אֶבֶן הָרֹאשָׁה הִיא הַתּוֹרָה וְהִיא מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת. וּמַה שֶׁרוֹצֶה לוֹמַר הַתּוֹרָה, הַיְינוּ הַשְּׁקִידָה בָּהּ, וְעַל הַכֹּל שֶׁתִּהְיֶה חֲשׁוּבָה בְּעֵינֵי הַקּוֹרֵא בָּהּ. וְזֹאת מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה "הַלְוַאי אוֹתִי עָזְבוּ וְתוֹרָתִי שָׁמָרוּ שֶׁהַמָּאוֹר שֶׁבָּהּ מַחֲזִירָן לַמּוּטָב" (איכה רבה, פתיחה, סימן ב). וְעוֹד מָּצִינוּ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ""עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי" (ירמיהו ט, יב) עַל שֶׁלֹּא בֵּרְכוּ בַּתּוֹרָה תְּחִילָה"" (בבא מציעא, פה, ע"ב). וְצָרִיךְ לָשִׂית לֵב אֵיךְ מִפְּנֵי זֶה יִגְזוֹר גְּזֵירָה כָּזֹאת לְיִשְׂרָאֵל והנלע"ד דה"ק דְּהָא אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, "מִזְמוֹר לְאָסָף, קִינָה מִבָּעֵי לֵיהּ, אֶלָּא שֶּׁשָּׁפַךְ חֲמָתוֹ עַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים" (איכה רבה ד, יד).

וְהִנֵּה הַבְּרָכָה בַּתּוֹרָה מוֹרָה שֶׁחֲשׁוּבָה הִיא בְּעֵינָיו, וְכִי קוֹרֵא בִּלְתִּי בְּרָכָה זֶה הוּא מָאֲסָה שֶׁל תּוֹרָה. וְאָמְרוּ עוֹד, "מָּצִינוּ שֶׁוִּיתֵּר הַבָּרוּךְ הוּא עַל גִּילוּי עֲרָיוֹת וְכוּ', וְלֹא וִיתֵּר עַל מָאֲסָה שֶׁל תּוֹרָה" (איכה רבה בפתיחתא), וְהַיְינוּ, שֶׁלֹּא הָיְתָה חֲשׁוּבָה בְּעֵינֵיהֶם. וְקָשֶׁה, דְּהֵיכָן וִיתֵּר? הֲלֹא הֶחֱרִיב אֶת הָאָרֶץ וְהִגְלָה אוֹתָם מִפְּנֵי הַגִּילּוּי עֲרָיוֹת וַעֲבוֹדָה זָרָה וּשְׁפִיכוּת דַּמִּים, כְּדִכְתִיב כַּמָּה פְּעָמִים. וְאִם כֵּן, מַה וִיתֵּר? וְנִרְאֶה דְּהָנֵי מִילֵּי דְּהָא מִפְּנֵי הָעֲבוֹדָה זָרָה וְגִילּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דַּמִּים הֶחֱרִיב אֶת הָאָרֶץ וְשָׂרַף אֶת הַהֵיכָל, וְאִם כֵּן, הָיָה לוֹ לִמְחוֹל וְלֹא לַהֲרוֹג הָעָם, דְּהָא הֲכִי אָמְרִינַן, שֶּׁשָּׁפַךְ וְכוּ', אֶלָּא מִפְּנֵי מָאֲסָה שֶׁל תּוֹרָה הָרַג גַּם הָעָם. וְזֶה שֶׁאָמַר "מָּצִינוּ שֶׁוִּיתֵּר", הַיְינוּ שֶׁאִלְמָלֵא גִּילוּי עֲרָיוֹת וְכוּ' –  לְבַד הָיָה שׁוֹפֵךְ עַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים וּמְוַתֵּר עַל הָאֲנָשִׁים, אֲבָל מִפְּנֵי מָאֲסָה – לֹא וִיתֵּר. וְזֶהוּ שֶּׁאוֹמֵר לְמַעְלָה "עַל מָה אָבְדָה הָאָרֶץ" (ירמיהו ט, יא) וְכוּ', אֵיךְ לָקוּ בִּשְׁנֵי דִּינִים: "אָבְדָה הָאָרֶץ" – הַיְינוּ עֵצִים וַאֲבָנִים, וְ"נִצְּתָה [כַמִּדְבָּר] מִבְּלִי עֹבֵר" (שם) הַיְינוּ הָעָם שֶׁמֵּתוּ.

הֲלֹא דַּי בְּעֵצִים וַאֲבָנִים, שֶׁלֹּא בֵּרְכוּ וְכוּ' וְהַיְינוּ מָאֲסָה שֶׁל תּוֹרָה הנ"ל, כִּי מַה שֶׁלֹּא הָיוּ מְבָרְכִים מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הָיְתָה חֲשׁוּבָה בְּעֵינֵיהֶם, וְזֶהוּ הַטַּעַם שֶׁלֹּא הֶחֱזִירָתַן לַמּוּטָב. נִמְצָא שֶׁכְּדֵי שֶׁתַּחֲזִיר לַמּוּטָב – צָרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה חֲשׁוּבָה בְּעֵינֵי הַקּוֹרֵא בָּהּ.

אִם כֵּן גַּם כָּאן דְּקָא אָמַר "תּוֹרָה מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת", צָרִיךְ לוֹמַר דְּהוּא דַּוְקָא בָּזֶה הַתְּנַאי. וְעִנְיַן חֲשִׁיבוּת הַתּוֹרָה הוּא אֲשֶׁר נְבָאֵר בְּעִנְיַין הַתּוֹרָה.

וְהַזְּהִירוּת בִּכְלָלוֹ הוּא לְהִזָּהֵר מֵהָעֲבֵירוֹת הַבָּאִים לְיָדוֹ וּלְהִנָּצֵל מֵהֶם, וְזֶה בָּא עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, כִּי מִמֶּנָּה יִוָּדַע חוֹמֶר הָאִיסּוּרִין וְהַיְינוּ דְּקָאָמְרִי רַבָּנָן מַחֲזִירָן לַמּוּטָב. דְּיֵשׁ לְהָבִין מַה הוּא לְשׁוֹן "לַמּוּטָב" דְּנָקַט וְנִרְאֶה לוֹמַר דה"מ, הִנֵּה אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, "גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁעֲוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכוּיּוֹת" (ע"פ יומא פו, ע"ב) וּפֵירוּשׁ דְּדַוְקָא מֵאַהֲבָה. וְעוֹד אָמְרוּ, "הֵיכִי דָּמִי בָּעַל תְּשׁוּבָה בְּאוֹתוֹ אָדָם וּבְאוֹתָהּ אִישָׁהּ וְכוּ' (שם), וְהַיְינוּ שֶׁבָּא לְיָדוֹ עֲבֵירָה וְנִיצּוֹל הֵימֶינָּה, וְזֶהוּ שֶׁרוֹצֶה לוֹמַר "מַחֲזִירָן לַמּוּטָב". "דְּמוּטָב" מַשְׁמַע – יוֹתֵר טוֹב מִמַּה שֶׁהָיָה קוֹדֵם, וְהַיְינוּ "שֶׁבָּא לְיָדוֹ" וְכוּ', שֶׁהִיא תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה שֶׁנַּעֲשִׂין לוֹ זְכוּיּוֹת, וְזֶה שֶׁאָמַר בְּכָאן "מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת" שֶׁהוּא שֶׁבָּא לְיָדוֹ עֲבֵירָה – וּלְהִינָּצֵל מִמֶּנָּה. וְזֶהוּ אֲשֶׁר אֲפָרֵשׁ בְּעִנְיַין הַזְּהִירוּת.

וְהַזְּרִיזוּת בִּכְלָלוֹ הוּא לִהְיוֹת רוֹאֶה אֶת הַנּוֹלַד, וּלְהִשָּׁמֵר שֶׁלֹּא לָבוֹא לִידֵי חֵטְא. וְזֶה בָּא מִן הַזְּהִירוּת, כִּי יַעַן הֱיוֹתוֹ יוֹדֵעַ אֶת כָּל תּוֹקֵף יִצְרוֹ שֶּׁקָּשֶׁה לוֹ לְכָבְשׁוֹ בִּשְׁעַת הַחֵטְא –  שֶׁהוּא זְהִירוּת –  לָכֵן יִהְיֶה זָרִיז, וְעִנְיַן הַזְּרִיזוּת אֲבָאֵר בְּעִנְיַין הַזְּרִיזוּת. 

וְכַאֲשֶׁר יִהְיֶה זָרִיז יִהְיֶה נִזְכָּר לִהְיוֹת נָקִי מֵחֵטְא. וְהוּא, כִּי אֵין אָדָם צַדִּיק שֶׁיִּהְיֶה נָקִי, יַעַן כִּי אִם אֵינוֹ עוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה לְפָחוֹת יְהַרְהֵר הִרְהוּרֵי עֲבֵירָה. אֲבָל הַזָּרִיז יַעַן כִּי הוּא נִשְׁמַר שֶׁלֹּא לָבוֹא לִידֵי חֵטְא, יִהְיֶה נִשְׁמַר מֵהִרְהוּרֵי עֲבֵירָה שֶׁהֵם מְבִיאִים לִידֵי חֵטְא, וְאָז הוּא נָקִי. וּכְדֵי לִהְיוֹת נָקִי יְקַדֵּשׁ עַצְמוֹ בַּמּוּתָּר לוֹ כִּי כַּאֲשֶׁר אֵינוֹ מְהַרְהֵר בַּעֲבֵירָה צָרִיךְ לִפְרוֹשׁ עַצְמוֹ מִין הַמַּאֲכָל וּמִשְׁתֶּה וְתַעֲנוּגִים שֶׁהֵם הַמְּבִיאִים לְאָדָם הִרְהוּרֵי עֲבֵירָה.

וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי טָהֳרָה, שֶׁמִּלְּבַד שֶׁיַּרְחִיק מֵעָלָיו הַטּוּמְאָה שֶׁהֵם הָעֲוֹנוֹת – יִשְׁרֶה עָלָיו הַטָּהֳרָה וְהוּא לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַתּוֹרָה בַּמִצְוֹת. וְהַטָּהֳרָה מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת שֶׁהוּא לַעֲשׂוֹת לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין. וְהַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה כִּי אָז מִתְדַּבֵּק בְּיוֹצְרוֹ וְנִכְנָע מִלְּפָנָיו כִּי אָז יַכִּיר גְּדוּלָּתוֹ. עֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא שֶׁיִּשָּׁמֵר גַּם מֵהַשְּׁגִיאוֹת כִּי הב"ה מְדַקְדֵק בַּחֲסִידָיו.

יִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי קְדוּשָׁה שֶׁהוּא הַשָּׂגָה בַּדְּבָרִים הַקְּדוֹשִׁים. וּקְדוֹשָׁה מְבִיאָה לִידֵי הַשְׁרָאַת שְׁכִינָה. וְאָז יְמַלֵּא ה' כָּל מִשְׁאֲלוֹתָיו, וְאַף לְהַחֲיוֹת מֵתִים עַל יָדוֹ. וְכָל זֶה נְבָאֵר בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם כָּל עִנְיָין בִּפְנֵי עַצְמוֹ.

וְאֵלּוּ הֵם הַשְּׁעָרִים:

א. שַׁעַר חֲשִׁיבוּת הַתּוֹרָה.

ב. שַׁעַר הַזְּהִירוּת מִן הָעֲבֵירָה הַבָּאָה לְיָדוֹ.

ג. שַׁעַר הַזְּרִיזוּת לַעֲשׂוֹת מִשְׁמֶרֶת לְעַצְמוֹ וְלִרְאוֹת אֶת הַנּוֹלַד.

ד. שַׁעַר נְקִיּוּת מֵהִרְהוּרֵי עֲבֵירָה. 

ה. שַׁעַר הַפְּרִישׁוּת מִן הַמּוּתָּר.

ו. שַׁעַר הַטָּהֳרָה וְהוּא קִיּוּם הַמִּצְוֹת.

ז. שַׁעַר חֲסִידוּת.

ח. שַׁעַר הָעֲנָוָה.

ט. שַׁעַר יִרְאַת חֵטְא.

י. שַׁעַר הַקְּדוּשָׁה וְהוּא הַשָּׂגָה בַּקְּדוּשָּׁה.

יא. שַׁעַר רוּחַ הַקּוֹדֶשׁ.

יב. שַׁעַר תְּחִיַּת הַמֵּתִים.

שיתוף ב print
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב pinterest