Skip to content

 הקלק להרחבה:  תיקוני זוהר תניינא,   אופן גילוי זוהר תניינא

יש לך 2 דקות? קרא את התפילה קודם הלימוד.

יום שישי כ"ה בניסן

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

תקונא תמניא וארבעין

בְּרֵאשִׁית תַּמָּן תְּרֵ"י תַּמָּן שַׁבָּ"ת, כְּגַוְונָא דָא בְּ' רֵאשִׁי"ת בָּ"רָא שִׁי"ת, וְאִינוּן תְּרֵי שַׁבָּתוֹת, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, טז) וְגוֹ'. תְּרֵין זִמְנִין אַדְכִּיר הָכָא שַׁבָּת, לָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, "לְדֹרֹתָם" (שם), מַאי לְדֹרֹתָם? אֶלָּא זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּעָבִיד לוֹן דִּירָה בְּשַׁבָּת בִּתְרֵי בָתֵּי לִבָּא, וְאִתְפְּנֵי מִתַּמָּן יֵצֶר הָרָע דְּאִיהוּ חִלּוּל שַׁבָּת. "בְּרִית עוֹלָם" (שם) דָּא צַדִּיק, דְּשַׁרְיָין תַּרְוַיְיהוּ עֲלֵיהּ, חַד לְאַמְלָאָה לֵיהּ וְחַד לְאִתְמַלְיָא מִינֵיהּ.

"בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" אִינוּן תְּרֵין כֻּלְיָין נֶצַח וָהוֹד, בְּנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל סָבָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא. תְּלַת שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי אִלֵּין תְּלַת אֲבָהָן. עֹנֶג שַׁבָּת "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י), "וְנָהָר", אִית נָהָר וְאִית נָהָר, אִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נָהָר פְּלָגָיו', וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נַחַל קְדוּמִים', עֵדֶן עִלָּאָה עֲלֵיהּ אִתְּמַר "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיה סד, ג). הַאי נָהָר אִיהוּ ו', דְּנָפִיק מֵעֵדֶן עִלָּאָה דְאִיהוּ א', וְאַעֲבַר בֵּין אַבָּא וְאִימָּא, וְאָזִיל חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וּמָטֵי עַד צַדִּיק שְׁבִיעִי, וּמִתַּמָּן אַשְׁקֵי לְגִנְּתָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.

זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּנָטִיר דִּירָה לְשַׁבָּת דְּאִיהוּ לִבָּא, דְלָא אִתְקְרִיב תַּמָּן עֲצִיבוּ דִטְחוֹל, וְכַעַס דְּמָרָה דְאִיהוּ נוּרָא דְגֵיהִנָּם, דַּעֲלָהּ אִתְּמַר "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (שמות ה, לג), וְהָכִי הוּא וַדַּאי דְּכָל מָאן דְּכָעִיס כְּאִלּוּ אוֹקִיד נוּרָא דְגֵיהִנָּם. 'אַרְבָּעִים מְלָאכוֹת חָסֵר חַד' אִינוּן לָקֳבֵל אַרְבָּעִים מַלְקִיּוֹת חָסֵר חַד בְּשַׁבָּת, וְאִינוּן עֲשָׂרָה דְלָקָה אָדָם וַעֲשָׂרָה לְחַוָּה וַעֲשָׂרָה לְנָחָשׁ וְתִשְׁעָה לְאַרְעָא, וּבְגִין דָּא אָמְרוּ מָארֵי מַתְנִיתִין 'אֵין לוֹקִין בְּשַׁבָּת', דְּאִלֵּין מְלָאכוֹת אִינוּן חֲשִׁיבִין לְיִשְׂרָאֵל לָקֳבֵל מַלְקִיּוֹת.

'יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת שְׁתַּיִם', אִינוּן עֲקִירָה וְהַנָּחָה, דְעָבִיד לוֹן בְּבַת אַחַת. מָאן דְּאַעֲקַר חֵפֶץ מֵאַתְרֵיהּ וְאַנַּח לֵיהּ לְבַר מֵאַתְרֵיהּ וּמֵרְשׁוּתֵיהּ, כְּאִלּוּ אַעֲקַר אִילָנָא דְחַיֵּי דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית, וְאַנַּח לֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה. מָאן דְּעָבִיד דָּא גְרִים דְּאַעֲקַר נִשְׁמָתֵיהּ מֵרְשׁוּת דִּילָהּ, וְאַנַּח לָהּ בִּרְשׁוּ אָחֳרָא דְאִיהִי מָרָה וּטְחוֹל, וְדָא גָרַם לְיִשְׂרָאֵל דְּאִתְעַקְרוּ מֵאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, וְאִתְגַּלִּיאוּ בְּאַרְעָא נוּכְרָאָה דְאִיהִי רְשׁוּת הָרַבִּים, וְהָכִי אִיהוּ מָאן דְּאַעִיל אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ דִּילֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה.

שַׁבְּתַא"י אִיהוּ טְחוֹל חַמָּ"ה, אִתְּתָא בִּישָׁא מָרָה, שַׁבְּתַא"י עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם" (בראשית לז, כד), 'מַיִם אֵין בּוֹ אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֶשׁ בּוֹ', וְאִיהוּ רָעָב וְצִמָּאוֹן וְקִינָה וְהֶסְפֵּד וַחֲשׁוֹכָא וְקִבְלָא, וְאִיהִי גָלוּתָא לְיִשְׂרָאֵל.
(דף פה ע"ב) וּצְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְמֶעֱבַד לָהּ שִׁנּוּי בְּכֹלָּא וְהָא אוּקְמוּהָ, וְאִיהוּ דִבּוּר דְּחוֹל דְּאִיהוּ אָסוּר בְּשַׁבָּת. וְכַד לָא אַשְׁכַּחַת אֲתַר לְשַׁרְיָא תַּמָּן, אִיהִי בָרְחַת, כְּגַוְונָא דְשִׁפְחָה דְאַבְרָהָם דְּאִתְּמַר בָּהּ "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת" (בראשית טז, ח).

טְחוֹל עֲלָהּ אִתְּמַר "שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ" (שמות ג, ה), נַעַל מְטוּנָף דְּטִפָּה סְרוּחָה, "כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא" (שם), דָא שַׁבָּת, וַעֲלֵיהּ אָמְרַת שְׁכִינְתָּא "פָּשַׁטְתִּי אֶת כֻּתָּנְתִּי אֵיכָכָה אֶלְבָּשֶׁנָּה, רָחַצְתִּי אֶת רַגְלַי אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם" (שיר השירים ה, ג), וּבְגִין דָּא צָרִיךְ בַּר נַשׁ בְּשַׁבָּת לְשַׁנּוּיֵי בִּלְבוּשִׁין, בִּשְׁרַגָּא בְּמַאֲכָלִין, וְצָרִיךְ לְמֶהֱוִי מוֹסִיף מֵחוֹל עַל הַקֹּדֶשׁ, וְכָל הַמּוֹסִיף מוֹסִיפִין לֵיהּ נֶפֶשׁ יְתֵירָה בְּשַׁבָּת, וְכָל הַגּוֹרֵעַ גּוֹרְעִין לֵיהּ הַהִיא נֶפֶשׁ יְתֵירָה חַס וְשָׁלוֹם.

 

תקונא תמניא וארבעין

בְּרֵאשִׁית תַּמָּן תְּרֵ"י תַּמָּן שַׁבָּ"ת, כְּגַוְונָא דָא בְּ' רֵאשִׁי"ת אוֹתִיּוֹת בָּ"רָא שִׁי"ת, וְאִינוּן תְּרֵי שַׁבָּתוֹת, בְּרֵאשִׁית, שָׁם אוֹתִיּוֹת תְּרֵ"י, שָׁם אוֹתִיּוֹת שַׁבָּ"ת, וּכְעִנְיַן זֶה ב' רֵאשִׁי"ת בָּרָ"א שִׁי"ת, וְהֵן שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת,  עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, טז) וְגוֹ'. עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר ב' פְּעָמִים שַׁבָּת בְּפָסוּק "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" וְגוֹמֵר. תְּרֵין זִמְנִין אַדְכִּיר הָכָא שַׁבָּת, לָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, פַּעֲמַיִם הִזְכִּיר כָּאן בְּפָסוּק שַׁבָּת, כְּנֶגֶד הַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה וְהַתַּחְתּוֹנָה – בִּינָה וּמַלְכוּת.

"לְדֹרֹתָם" (שם), מַאי לְדֹרֹתָם? לְדֹרֹתָם, מַה זֶּה לְדֹרֹתָם אֶלָּא זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּעָבִיד לוֹן דִּירָה בְּשַׁבָּת בִּתְרֵי בָתֵּי לִבָּא, אַל תִּקְרָא "לְדֹרֹתָם" אֶלָּא "לְדִרָתָם" דְּהַיְינוּ לְאוֹתָם שֶׁעוֹשִׂים לַשַּׁבָּת דִּירָה בְּלִבָּם. אֶלָּא, אַשְׁרֵי הוּא מִי שֶׁעוֹשֶׂה אוֹתָם דִּירָה בְּשַׁבָּת בִּשְׁנֵי בָּתֵּי הַלֵּב, וְאִתְפְּנֵי מִתַּמָּן יֵצֶר הָרָע דְּאִיהוּ חִלּוּל שַׁבָּת. וּמְפַנֶּה מִשָּׁם אֶת יֵצֶר הָרָע שֶׁהוּא נִקְרָא חִלּוּל שַׁבָּת הַנֶּאֱחָז בל"ב שֵׁמוֹת אלהי"ם הַנִּמְצָאִים בַּלֵּב. "בְּרִית עוֹלָם" (שם) דָּא צַדִּיק, בְּרִית עוֹלָם, זֶה צַדִּיק,  דְּשַׁרְיָין תַּרְוַיְיהוּ עֲלֵיהּ, חַד לְאַמְלָאָה לֵיהּ וְחַד לְאִתְמַלְיָא מִינֵיהּ. שֶׁב' שַׁבָּת שׁוֹרִים עָלָיו, אֶחָד לְמַלֹּאת אוֹתוֹ מֵהַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה, וְאֶחָד לְהִתְמַלֵּא מִמֶּנּוּ – הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה הַמְּקַבֶּלֶת שִׁפְעָהּ מִמֶּנּוּ.

"בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" אִינוּן תְּרֵין כֻּלְיָין נֶצַח וָהוֹד, בְּנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל סָבָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, "בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" רוֹמְזִים לִשְׁתֵּי כְּלָיוֹת שֶׁהֵם כְּנֶגֶד נֵצַח וְהוֹד – בָּנָיו שֶׁל יִשְׂרָאֵל סָבָא – הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי. תְּלַת שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי אִלֵּין תְּלַת אֲבָהָן. שָׁלֹשׁ פְּעָמִים שֶׁנִּזְכַּר שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי בִּבְרֵאשִׁית בְּפֶרֶק שֶׁל "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ" אֵלּוּ שְׁלֹשֶׁת הָאָבוֹת הַמַּשְׁפִּיעִים לַמַּלְכוּת שֶׁהִיא הַמִּידָּה הַשְּׁבִיעִית וּמְעַנְּגִים אוֹתָה. עֹנֶג שַׁבָּת "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י), עֹנֶג שַׁבָּת, ר"ת עֹנֶג: עֵדֶן, נְהַר, גַּן, סוֹד הַפָּסוּק וְנָ"הָר יוֹצֵא מֵעֵדֶ"ן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּ"ן. דַּרְכֵי הַמְשָׁכַת הַשֶּׁפַע מֵרוּם הַמַּעֲלוֹת וְעַד לַמַּלְכוּת הַנִּקְרֵאת גַּן. וְסוֹד זֶה, "וְנָהָר". אִית נָהָר וְאִית נָהָר, אִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נָהָר פְּלָגָיו', "וְנָהָר". יֵשׁ נָהָר וְיֵשׁ נָהָר, יֵשׁ נָהָר שֶׁנִּקְרָא "נָהָר פְּלָגָיו", וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נַחַל קְדוּמִים', וְיֵשׁ נָהָר שֶׁנִּקְרָא נַחַל קְדוּמִים. עֵדֶן עִלָּאָה עֲלֵיהּ אִתְּמַר "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיה סד, ג). עַל הָעֵדֶן הָעֶלְיוֹן נֶאֱמַר עַיִן לֹא רָאֲתָה אֱלֹהִי"ם זוּלָתֶךָ,  הַאי נָהָר אִיהוּ ו', דְּנָפִיק מֵעֵדֶן עִלָּאָה דְאִיהוּ א', הַנָּהָר הַזֶּה הוּא ו', שֶׁיּוֹצֵא מֵהָעֵדֶן הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא א', וְאַעֲבַר בֵּין אַבָּא וְאִימָּא, וְאָזִיל חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וּמָטֵי עַד צַדִּיק שְׁבִיעִי, , וְעוֹבֵר בֵּין אַבָּא וְאִמָּא וְהוֹלֵךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וּמַגִּיעַ עַד צַדִּיק שְׁבִיעִי, וּמִתַּמָּן אַשְׁקֵי לְגִנְּתָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה. וּמִשָּׁם מַשְׁקֶה אֶת הַגָּן, שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה.

זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּנָטִיר דִּירָה לְשַׁבָּת דְּאִיהוּ לִבָּא, אַשְׁרָיו מִי שֶׁשּׁוֹמֵר דִּירָה לְשַׁבָּת, שֶׁהוּא הַלֵּב – מָקוֹם עֲמִידַת הַשְּׁכִינָה בְּחָזֶה דז"א, דְלָא אִתְקְרִיב תַּמָּן עֲצִיבוּ דִטְחוֹל, וְכַעַס דְּמָרָה דְאִיהוּ נוּרָא דְגֵיהִנָּם, דַּעֲלָהּ אִתְּמַר "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (שמות ה, לג), וּבְכֹחַ שְׁמִירַת הַשַּׁבָּת לא מִתְקָרְבוֹת לְשָׁם הַמַּדְרֵגוֹת הַקָּשׁוֹת שֶׁל הַסִּטְרָא אַחֲרָא הַמְּכֻנּוֹת 'עֶצֶב' 'טְחוֹל' 'כַּעַס' 'מָרָה' שהן סוֹד אֵשׁ הַגֵּיהִנֹּם – שֶׁהֵן עַצְמָן מַדְרֵגוֹת קָשׁוֹת הַנִּפְרָעוֹת מֵהָרְשָׁעִים בַּגֵּהִנָּם, שֶׁלֹּא קִיְּמוּ אֶת הַנֶּאֱמָר "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת". וְהָכִי הוּא וַדַּאי דְּכָל מָאן דְּכָעִיס כְּאִלּוּ אוֹקִיד נוּרָא דְגֵיהִנָּם.  וְכָךְ הוּא וַדַּאי, שֶׁכָּל הַכּוֹעֵס נֶאֱמַר עָלָיו שֶּׁנַּעֲשָׂה כְּבָּמָה לַעֲבוֹדָה זָרָה, כֵּיוָן שֶּׁעֶצֶם הַכַּעַס הוּא אִי קַבָּלַת הַנְהָגַת ה', וּכְאִלּוּ מַתְרִיס הָאָדָם נֶגֶד הַנְהָגַת בּוֹרְאוֹ, וְחוֹשֵׁב שֶׁאִלּוּלֵי הָיָה הַדָּבָר תָּלוּי בּוֹ – הָיוּ הַדְּבָרִים מִתְנַהֲלִים אַחֶרֶת. וּבִפְרָט הַכּוֹעֵס בְּשַׁבָּת, נֶחְשַׁב לוֹ כְּאִילוּ הִדְלִיק מֵחָדָשׁ אֶת אֵשׁ הַגֵּהִינֹּם, וְכָל הַמִתַקְּנִים שֶׁשָּׁם "מְבָרְכִים" אוֹתוֹ כֵּיוָן שֶּׁגָּרַם לְהַצִּית מֵחָדָשׁ אֶת אֵשׁ הַגֵּיהִנָּם הַשּׁוֹבֶתֶת בְּשַׁבָּת, וּמַעֲשָׂיו מְיַסְּרִים אוֹתָם לְלֹא מְנוּחָה. עַל כֵּן נֶאֱמַר עַל הַכּוֹעֵס כְּאִלּוּ מַדְלִיק אֵשׁ שֶׁל גֵּיהִנָּם.

'אַרְבָּעִים מְלָאכוֹת חָסֵר חַד' אִינוּן לָקֳבֵל אַרְבָּעִים מַלְקִיּוֹת חָסֵר חַד בְּשַׁבָּת, אַרְבָּעִים מְלָאכוֹת חָסֵר אַחַת – ל"ט אֲבוֹת מְלָאכָה הָאֲסוּרוֹת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, הֵן כְּנֶגֶד אַרְבָּעִים מַלְקֻיּוֹת חָסֵר אַחַת בְּשַׁבָּת, וְאִינוּן עֲשָׂרָה דְלָקָה אָדָם וַעֲשָׂרָה לְחַוָּה וַעֲשָׂרָה לְנָחָשׁ וְתִשְׁעָה לְאַרְעָא, וְהֵן נִמְשְׁכוּ מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁעִרֵב חוֹל בְּקֹדֶשׁ, וּלְפִיכָךְ כל הַשֻּׁתָּפִים לַחֵטְא נִתְקַלְּלוּ בְּל"ט קְלָלוֹת, דְּהַיְינוּ אָדָם, חָוָה וְהַנָּחָשׁ קֻלְּלוּ כָּל אֶחָד בְּעֶשֶׂר קְלָלוֹת, וּתְשַׁע קְלָלוֹת נִתְקַלְּלָה הָאֲדָמָה, וּבְגִין דָּא אָמְרוּ מָארֵי מַתְנִיתִין 'אֵין לוֹקִין בְּשַׁבָּת', דְּאִלֵּין מְלָאכוֹת אִינוּן חֲשִׁיבִין לְיִשְׂרָאֵל לָקֳבֵל מַלְקִיּוֹת וְלָכֵן אָמְרוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה אֵין לוֹקִין בְּשַׁבָּת, שֶׁהַמְּלָאכוֹת הָאֲסוּרוֹת בְּשַׁבָּת נֶחְשָׁבוֹת לְיִשְׂרָאֵל כְּנֶגֶד הַמַּלְקִיּוֹת, וּבִזְכוּת שֶׁשּׁוֹמְרִים, נָּחִים וּמְעַנְּגִים אֶת הַשַּׁבָּת נִצָּלִים מֵהֵן – בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

'יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת שְׁתַּיִם', אִינוּן עֲקִירָה וְהַנָּחָה, דְעָבִיד לוֹן בְּבַת אַחַת יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת הֵן שְׁתַּיִם, וְהֵן עֲקִירָה וְהַנָּחָה, שֶׁעוֹשֶׂה אוֹתָם בְּבַת אַחַת. מָאן דְּאַעֲקַר חֵפֶץ מֵאַתְרֵיהּ וְאַנַּח לֵיהּ לְבַר מֵאַתְרֵיהּ וּמֵרְשׁוּתֵיהּ, כְּאִלּוּ אַעֲקַר אִילָנָא דְחַיֵּי דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית, וְאַנַּח לֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה וְסוֹדָם כְּמִי שֶׁעוֹקֵר חֵפֶץ מִמְּקוֹמוֹ וּרְשׁוּתוֹ שֶׁבַּקְּדֻשָּׁה וּמַנִּיחוֹ בִּרְשׁוּת הַסִּטְרָא אַחֲרָא, וְנֶחְשַׁב כְּאִלּוּ עָקַר אֶת "עֵץ הַחַיִּים", שֶׁהוּא אוֹת בְּרִית, וְהִנִּיחוֹ בְּרָשׁוּת נָכְרִיָּהוְזֶה סוֹד חִלּוּל שַׁבָּת. בְּשַׁבָּת עוֹלָה הַמַּלְכוּת לְמַעְלָה מִמְּקוֹמָהּ וּבְכָךְ נוֹצַר חָלָל בֵּינָהּ וּבֵין הַסִּטְרָא אַחֲרָא, וְעַל כֵּן הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לִינוֹק מִמֶּנָּה כְּבִימוֹת הַחוֹל. וּכְשֶׁאֵין יְנִיקָה, הַיְּסוֹד מַשְׁפִּיעַ בָּהּ בְּרֵיוַח וְשִׂמְחָה בְּסוֹד יִחוּד זָכוֹר וְשָׁמוֹר. הַמְּחַלֵּל שַׁבָּת גּוֹרֵם לְהוֹרִיד אֶת הַמַּלְכוּת בַּחֲזָרָה לַחֲלַל – וְזֶה שׁוֹרֶשׁ הַבִּטּוּי "חִלּוּל שַׁבָּת". מַעֲשָׂיו גּוֹרְמִים לְחַלֵּל אֶת הַשְּׁכִינָה, וְהַגָּרוּעַ  מִכָּל – גּוֹרֵם שֶהַסִּטְרָא אַחֲרָא יוֹנְקִים מִמֶּנָּה אֶת הַשֶּׁפַע שֶׁהַיְּסוֹד מַשְׁפִּיעַ בָּהּ.

מָאן דְּעָבִיד דָּא גְרִים דְּאַעֲקַר נִשְׁמָתֵיהּ מֵרְשׁוּת דִּילָהּ, וְאַנַּח לָהּ בִּרְשׁוּ אָחֳרָא דְאִיהִי מָרָה וּטְחוֹל, מִי שֶׁעוֹשֶׂה כָּךְ, גּוֹרֵם שֶׁעוֹקֵר אֶת שׁוֹרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ הַמּוּשְׁרֶשֶׁת בַּשְּׁכִינָה בִּבְחִינַת – חֵלֶק אֱלוֹקַ מִמַּעַל, וּמַנִּיחָהּ בְּרָשׁוּת אַחֶרֶת – הַסִּטְרָא אַחֲרָא, שֶׁהִיא סוֹד מָרָה וּטְחוֹל,  וְדָא גָרַם לְיִשְׂרָאֵל דְּאִתְעַקְרוּ מֵאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, וְאִתְגַּלִּיאוּ בְּאַרְעָא נוּכְרָאָה וְזֶה גָרַם לְיִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּעֶקְרוּ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהִיא סוֹד "רְשׁוּת הַיָּחִיד" שֶׁל בּוֹרֵא עוֹלָם וְגָלוּ לְאֶרֶץ נָכְרִיָּה שֶׁהֵם שְׁאָר הָאֲרָצוֹת – מִידָּה כְּנֶגֶד מִידָּה,  דְאִיהִי רְשׁוּת הָרַבִּים, שֶׁהַסִּטְרָא אַחֲרָא וְאַרְצוֹתֶיהָ הֵן סוֹד רְשׁוּת הָרַבִּים כַּזּוֹנָה שֶׁהַכֹּל דָּשִׁים בָּהּ, וְהָכִי אִיהוּ מָאן דְּאַעִיל אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ דִּילֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה. וְכָךְ הוּא מַמָּשׁ כְּמוֹ מִי שֶׁמַּכְנִיס אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ שֶׁלּוֹ לִרְשׁוּת נָכְרִיָּה, וּמְחַלֵּל אֶת בְּרִיתוֹ.

שַׁבְּתַא"י אִיהוּ טְחוֹל, חַמָּ"ה אִתְּתָא בִּישָׁא מָרָה, שַׁבְּתַא"י  ועוד, בְּשַׁבָּת נִמְצֵאת קְלִיפָּת שַׁבְּתַא"י – בִּינָה דִּקְלִיפָּה, וְסוֹד שְׁמוֹ א"י שב"ת, שֶׁמַּטְרָתוֹ לַהֲפוֹךְ ח"ו אֶת הַשַּׁבָּת לְחוֹל, וְהִיא סוֹד טְחוֹל, וּמַלְכוּת הַקְּלִיפָּה הִיא חַמָּ"ה אִשָּׁה רָעָה – מָרָה, הַפּוֹעֶלֶת לְהַחֲטִיא וְלִגְרֹם לְחִלּוּל שַׁבָּת, שַׁבְּתַא"י עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם" (בראשית לז, כד), עַל שַׁבְּתַא"י נֶאֱמַר וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם כֵּיוָן שֶׁאֵין לָהּ מֵעַצְמָהּ כְּלוּם אֶלָּא כְּקוֹף בִּפְנֵי אָדָם וְשִׁפְעָהּ הוּא רַק מֵהַחֲטָאִים אֲבָל, 'מַיִם אֵין בּוֹ אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֶשׁ בּוֹ', מַיִם אֵין בּוֹ אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֶשׁ בּוֹ,  וְאִיהוּ רָעָב וְצִמָּאוֹן וְקִינָה וְהֶסְפֵּד וַחֲשׁוֹכָא וְקִבְלָא, וְהוּא ו' רָעוֹת: רָעָב וְצִמָּאוֹן וְקִינָה וְהֶסְפֵּד וַחֲשֵׁכָה וַעֲרָפֶל, שֶׁהֵן הֵיפֶךְ תַּעֲנוּגֵי הַשַּׁבָּת: בָּשָׂר, דָּגִים, יַיִן, שִׂמְחָה, רִנָּה וְנֵר (ע"פ פֵּרוּשׁ מָתוֹק מִדְּבַשׁ) וְאִיהִי גָלוּתָא לְיִשְׂרָאֵל וְאֵלּוּ הָרָעוֹת שֶׁגּוֹרְמוֹת גָלוּת לְיִשְׂרָאֵל.

(דף פה ע"ב) וּצְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְמֶעֱבַד לָהּ שִׁנּוּי בְּכֹלָּא וּכְדֵי לְהִינָּצֵל מִכָּל הַקְּלִפּוֹת, הָרָעוֹת וְהָעוֹנְשִׁים הַלְלוּ, צְרִיכִים יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת בְּשַׁבָּת שִׁנּוּי בְּכָל מַעֲשֵׂיהֶם וְהֶרְגְּלֵיהֶם שֶׁבִּימֵי הַחוֹל וְהָא אוּקְמוּהָ, וְאִיהוּ דִבּוּר דְּחוֹל דְּאִיהוּ אָסוּר בְּשַׁבָּת וּכְבָר הִתְפָּרֵשׁ הַדָּבָר, וּבִפְרָט דִבּוּר שֶׁל חֹל שֶׁהוּא אָסוּר בְּשַׁבָּת כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ לס"א אֲחִיזָה וִינִיקָה גְּדוֹלָה מְאוֹד מִדִּבּוּרֵי חוֹל, וְנֶחְשָׁבִים מַמָּשׁ חִלּוּל שַׁבָּת. וְכַד לָא אַשְׁכַּחַת אֲתַר לְשַׁרְיָא תַּמָּן, אִיהִי בָרְחַת, וכששומרים שבת כְּהִלְכָתָהּ, הַסִּטְרָא אַחֲרָא אֵינָהּ מוֹצֵאת מָקוֹם לְהֵאָחֵז בּוֹ – וְנִשְׁאַר חָלָל בֵּינָהּ לְבֵין הַשְּׁכִינָה כְּדִלְעֵיל, וְלֹא עוֹד – אֶלָּא הִיא בּוֹרַחַת, כְּגַוְונָא דְשִׁפְחָה דְאַבְרָהָם דְּאִתְּמַר בָּהּ "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת" (בראשית טז, ח) כְּמוֹ שִׁפְחַת אַבְרָהָם שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת.

"טְחוֹל" עֲלָהּ אִתְּמַר טְּחוֹל הִיא נוּקְ' דְּס"מ שנֶאֱמַר "שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ" (שמות ג, ה), נַעַל מְטוּנָף דְּטִפָּה סְרוּחָה, "כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא" (שם)וְהַנַּעַל הוּא סוֹד תַּאֲווֹת חוּלִין הַמְּכַסִּים אֶת הַנֶּפֶשׁ הַטְּהוֹרָה כִּקְלִפַּת נַעַל מְטֻנֶּפֶת – נוּקְ' דִּקְלִי' הַנִּקְרֵאת "טִפָּה סְרוּחָה", וּמְצֻוִּים לְהָסִירָהּ בַּעֲבוּר "כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו " שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה שֶׁהִתְרַחֲקָה מֵהַקְּלִפָּה, "אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא", דָא שַׁבָּת, וַעֲלֵיהּ אָמְרַת שְׁכִינְתָּא "פָּשַׁטְתִּי אֶת כֻּתָּנְתִּי אֵיכָכָה אֶלְבָּשֶׁנָּה, רָחַצְתִּי אֶת רַגְלַי אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם" (שיר השירים ה, ג), זוֹ הַשַּׁבָּת עָלֶיהָ אוֹמֶרֶת הַשְּׁכִינָה "פָּשַׁטְתִּי אֶת כֻּתָּנְתִּי" שֶׁהֵם כִּסּוּיֵי הַקְּלִפּוֹת שֶׁבִּימוֹת הַחוֹל מַלְבִּישִׁים לַקְּדוּשָּׁה כְּכֻתֳּנוֹת – "אֵיכָכָה אֶלְבָּשֶׁנָּה" אֵיךְ אֶחֱזֹר וְאֶלְבְּשֵׁם בְּשַׁבָּת? "רָחַצְתִּי אֶת רַגְלַי" מִטִּנּוּפֵי הַקְּלִפּוֹת – אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם וַאֲלַכְלְכֵם שׁוּב?

וּבְגִין דָּא צָרִיךְ בַּר נַשׁ בְּשַׁבָּת לְשַׁנּוּיֵי בִּלְבוּשִׁין, בִּשְׁרַגָּא בְּמַאֲכָלִין, וּמִשּׁוּם כָּל הָעִנְיָנִים הָאֵלּוּ שֶׁהֻזְכְּרוּ לְעֵיל, צָרִיךְ אָדָם בְּשַׁבָּת לְשַׁנּוֹת לְבוּשָׁיו שֶׁלֹּא יִהְיוּ לְבוּשָׁיו כְּבִימוֹת הַחוֹל אֶלָּא מְהֻדָּרִים, וּלְשַׁנּוֹת אֶת לְבוּשֵׁי נַפְשׁוֹ שֶׁהֵם טְרָדוֹת הַיּוֹם יוֹם בִּלְבוּשֵׁי קְדוּשָׁת הַשַּׁבָּת. בַּנֵּרוֹת שַׁבָּת: תּוֹסֶפֶת אוֹר בְּבַיִת – אוֹר הַשְּׁכִינָה, וְתוֹסֶפֶת לִימּוּד תּוֹרָה שֶׁהִיא אוֹר הַנְּשָׁמָה. בְּמַאֲכָלִים טוֹבִים הָעוֹלִים עַל הַשֻׁלְחָן בְּטָהֳרָה לְלֹא אֲחִיזַת הַסִּטְרָא אַחֲרָא בָּאָדָם, בְּשֻׁלְחָנוֹ וּמַאֲכָלוֹ. וְצָרִיךְ לְמֶהֱוִי מוֹסִיף מֵחוֹל עַל הַקֹּדֶשׁ, וְכָל הַמּוֹסִיף מוֹסִיפִין לֵיהּ נֶפֶשׁ יְתֵירָה בְּשַׁבָּת, וְצָרִיךְ לִהְיוֹת מוֹסִיף מֵחֹל עַל הַקֹּדֶשׁ בִּכְנִיסַת הַשַּׁבָּת, וְכָל הַמּוֹסִיף, מוֹסִיפִים לוֹ נֶפֶשׁ יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, וְכָל הַגּוֹרֵעַ גּוֹרְעִין לֵיהּ הַהִיא נֶפֶשׁ יְתֵירָה חַס וְשָׁלוֹם, וְכָל הַגּוֹרֵעַ, גּוֹרְעִים לוֹ אוֹתָהּ נֶפֶשׁ יְתֵרָה חַס וְשָׁלוֹם.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

תִּקּוּנָא שְׁתִּיתָאָה

(דף יג' עמוד א') "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא יָד מִשַּׁדַּי, "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לְד, יב) דָּא ש' דְּשָׁדַּי. וּשְׁמָא דָּא כָּלִיל רָזִין עִלָּאִין לְמָארֵי חָכְמְתָא. ש' תְּלָת אֲבָהָן חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת. ד' אַרְבַּע רָאשֵׁי הַחַיָּה – נֵצַח הוֹד יְסוֹד וּמַלְכוּת. תְּפִלִּין דִּדְרוֹעָא י' דָּא שְׁכִינְתָּא.

דָּבָר אַחֵר – ש' תְּלָת אֲבָהָן. ד' תְּרֵין וָוִין תְּרֵין סַמְכִין, וּבְגִין נְהוֹרִין דְּאִתְפָּרְשָׁאן בְּגַוַּיְיהוּ אִינוּן ד' וְאִתְּמָר. יו"ד דָּא צַדִּיק דְּקָאִים בַּהֲדֵי שְׁכִינְתָּא, וְלָאו לְאַפְרָשָׁא לֵיהּ מִינַּהּ. "וּלְכָל", לְאַתוּיֵי אֲדֹנָ"י דְּמִתְחַבֵּר בַּהֲדֵיהּ. תּוּ, "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי אֵל, כְּמָה דְּאָמַר "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ" (בראשית כח, ג) וְכוּ'. אֵל דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְחַבְּרַת בְּהַהוּא שַׁדַּי. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב) דָּא אֵל שַׁדַּי, דְּהָא מֵהָכָא בִּרְכָאָן נָפְקִין לְכָל סְטַר בְּגִין כָּךְ "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ" (בראשית כח, ג). "הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי תִּפְאֶרֶת עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דָּא אֵל שַׁדַּי, דְּכֻלְּהוּ תִּיקּוּנִין אִלֵּין עַל יְדֵי דְּצַדִּיק, דָּא מֹשֶׁה מט"ט וְכוּ'.

וּבְקַדְמִיתָא "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה" (שמות ג, א) מִסִּטְרָא דְּכ"ז אַתְוָן רֹעֶה וַדַּאי. וּכְדֵין אֶתְיָהִיב לֵיהּ מַטֶּה וְדָא שַׁדַּי, מַטֶּה וַדַּאי מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק. בֵּיהּ "וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה" (שמות ד, יז) וְכוּ' דִּבְהַאי תַּלְיָין כֻּלְהוֹ אָתִין. בְּגִין כָּךְ "לְכָל הָאֹתֹת" (דברים לד, יא) וְכוּ' וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה.

(דף יג' עמוד ב') וְעוֹד, מַטֶּה מֹשֶׁה דָּא מט"ט דְּאִתְהַפַּךְ מִטּוֹב לְרַע וּמֵרַע לְטוֹב וְדָא מט"ט. אֲשֶׁר עָשָׂה מש"ה, מ'ט"ט שַׂ'ר הַ'פָּנִים וַדַּאי, וְדָא מַשְׁכְּנָא דְּאִתּוּקַם בְּמַדְבְּרָא עַל יְדוֹי.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא מַשְׁכְּנָא דְּאָקִים מֹשֶׁה בְּמַדְבְּרָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כט, מה) "וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי" (שמות כט, מג). קְדוֹשָׁה דִּילֵיהּ תַּלְיָא בְּהַאי כָבוֹד דְּאִתְחַבַּר בֵּיהּ, לְמֶהֱוֵי בַּיִת דִּירָה לְמַלְכָּא. וְכֹהֲנֵי קָיְימִין לְאַתְקָנָא לֵיהּ בְּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן. לֵיוָאֵי לְנַטְרָא לֵיהּ מִסִּטְרָא דִּשְׁמָאלָא. יִשְׂרָאֵל כְּלִילָן כֹּלָּא בְּקִטְרָא חַד.

וְתוּ, כֹּהֲנֵי לֵיוָאֵי בֵּינַיְיהוּ מַשְׁכְּנָא קָאִים, וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא בֵּין תְּרֵין דְּרוֹעִין, דְּאִתְּמָר בָּהּ "שְׂמֹאלוֹ תַּחַת לְרֹאשִׁי וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי" (שיר השירים ב, ו). יִשְׂרָאֵל, מִינַּיְיהוּ "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה" (שמות כה, ב) דְּמַשְׁכְּנָא מִדִּילְהוֹן אִתְעֲבִיד. וְרָזָא דְּמִלָּה "זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וְכוּ' כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת" (בְּרֵאשִׁית ב, כג).

תִּקּוּנָא שְׁתִּיתָאָה

(דף יג' עמוד א') "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא זו יָד מִשַּׁדַּי, "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לְד, יב) דָּא ש' דְּשָׁדַּי. וּשְׁמָא דָּא כָּלִיל רָזִין עִלָּאִין לְמָארֵי חָכְמְתָא. וזה השם שד"י כולל סודות עליונים לבעלי החכמה. ש' תְּלָת אֲבָהָן שלושת קוי הש' הם שלושת האבות שכנגד חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶתד' של שם שדי אַרְבַּע רָאשֵׁי הַחַיָּה – נֵצַח הוֹד יְסוֹד וּמַלְכוּת. תְּפִלִּין דִּדְרוֹעָא י' דָּא שְׁכִינְתָּא. תפילין של יד כנגד אות י' של שם שדי והיא השכינה, סוף תפילין של ראש.

דָּבָר אַחֵר – ש' תְּלָת אֲבָהָן שלושת האבות. ד' תְּרֵין וָוִין תְּרֵין סַמְכִין, וּבְגִין נְהוֹרִין דְּאִתְפָּרְשָׁאן בְּגַוַּיְיהוּ אִינוּן ד' וְאִתְּמָר. ד' – צורתה ב' אותיות ו' שהם שני עמודים כנגד נצח והוד, ובגלל שמתחלקים בתוכם ההארות נעשים ד' אורות, וזה כבר נתבאר. יו"ד דָּא צַדִּיק דְּקָאִים בַּהֲדֵי שְׁכִינְתָּא, וְלָאו לְאַפְרָשָׁא לֵיהּ מִינַּהּ. יו"ד הוא היסוד שנמצא עם השכינה שלא תיפרד ממנו, וזה סוד הפסוק, "וּלְכָל", לְאַתוּיֵי אֲדֹנָ"י דְּמִתְחַבֵּר בַּהֲדֵיהּ. וּלְכָל" לרבות את השכינה שהיא אדנ"י שמתחברת עימו.

תּוּ, "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי אֵל, כְּמָה דְּאָמַר ועוד, וּלְכָל" לרבות שם "אֵל" כמו שנאמר, "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ" (בראשית כח, ג) וְכוּ'. אֵל דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְחַבְּרַת בְּהַהוּא שַׁדַּי."אֵל" זו השכינה שמתחברת באותו שד"י שהוא היסוד, "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב) דָּא אֵל שַׁדַּי, דְּהָא מֵהָכָא בִּרְכָאָן נָפְקִין לְכָל סְטַר בְּגִין כָּךְ מש"ה הוא סוד וגימ' א"ל שד"י, שהרי מהחיבור הזה יוצאים הברכות לכל צד. לכן, "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ" (בראשית כח, ג). מאל שדי ימשכו הברכות.

"הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי תִּפְאֶרֶת עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. "וּלְכָל" לרבות התפארת עמודא דאמצעיתא הנמצא בין החסדים והגבורות, "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דָּא משה זה אֵל שַׁדַּי, דְּכֻלְּהוּ תִּיקּוּנִין אִלֵּין עַל יְדֵי דְּצַדִּיק, דָּא מֹשֶׁה מט"ט וְכוּ' שכל התיקונים האלו נעשים על ידי הצדיק / יסוד והוא סוד חיבור משה ומט"ט בסוד גימ' שמו כשם רבו – שד"י.

וּבְקַדְמִיתָא ובתחילה "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה" (שמות ג, א) מִסִּטְרָא דְּכ"ז אַתְוָן רֹעֶה וַדַּאי. בתחילה היה משה מזומן לתקן את בנין השכינה בכ"ז אותיות שלה וע"כ נאמר "רֹעֶה" בכתיב חסר – ללא האות ו', וּכְדֵין אֶתְיָהִיב לֵיהּ מַטֶּה וְדָא שַׁדַּי, מַטֶּה וַדַּאי מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק. ואז כשהיה רעה ניתן לו המטה שהוא אות ו' וזה סוד שד"י – מטה ודאי מצד היסוד שהוא סוף עמודא אמצעיתא, ו' המבריח מהקצה אל הקצה, ובו בֵּיהּ "וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה" (שמות ד, יז) וְכוּ' דִּבְהַאי תַּלְיָין כֻּלְהוֹ אָתִין. וזה פירוש "וְאֶת" אות ו' שהיא היסוד המתחברת למלכות הכלולה מכל האותיות מא' ועד ת', שבזה המטה תלויות כל האותות. בְּגִין כָּךְ "לְכָל הָאֹתֹת" (דברים לד, יא) וְכוּ' וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה.

(דף יג' עמוד ב') וְעוֹד, מַטֶּה מֹשֶׁה דָּא מט"ט ועוד מטה משה הוא סוד מט"ט שגימ' שמו עולה שד"י, והמטה הוא מסוד עץ הדעת טוב ורע דְּאִתְהַפַּךְ מִטּוֹב לְרַע וּמֵרַע לְטוֹב וְדָא מט"טשהוא סוד להט החרב המתהפכת. אֲשֶׁר עָשָׂה מש"ה, בכח המטה שהוא מט"ט המכונה מ'ט"ט שַׂ'ר הַ'פָּנִים שניתן בידו של מש"ה וַדַּאי, וְדָא מַשְׁכְּנָא דְּאִתּוּקַם בְּמַדְבְּרָא עַל יְדוֹי. וזה המשכן שהוקם במדבר על ידו של משה.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' והנה רב המנונא סבא פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, וַדַּאי "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא מַשְׁכְּנָא דְּאָקִים מֹשֶׁה בְּמַדְבְּרָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּזה המשכן שהקים משה במדבר שנאמר בו "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כט, מה) "וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי" (שמות כט, מג). קְדוֹשָׁה דִּילֵיהּ תַּלְיָא בְּהַאי כָבוֹד דְּאִתְחַבַּר בֵּיהּ, לְמֶהֱוֵי בַּיִת דִּירָה לְמַלְכָּא. קדושת המשכן תלויה בזה הכבוד שהוא אור השכינה המתפשט בעולמות הנפרדים – שמתחבר בו, להיות בית ודירה למלך בתחתונים, וְכֹהֲנֵי קָיְימִין לְאַתְקָנָא לֵיהּ בְּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן.והכהנים עומדים לענין זה, להתקין לו בית ודירה בעבודה שלהם מצד הנהגת קו הימין שהוא קו החסד, לֵיוָאֵי לְנַטְרָא לֵיהּ מִסִּטְרָא דִּשְׁמָאלָא. יִשְׂרָאֵל כְּלִילָן כֹּלָּא בְּקִטְרָא חַד. הלוים עומדים לשמור את המשכן מצד הגבורה שבקו השמאל, וישראל כוללים כל הצדדים חסד דין ורחמים בקשר אחד.

וְתוּ, כֹּהֲנֵי לֵיוָאֵי בֵּינַיְיהוּ מַשְׁכְּנָא קָאִים, וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא בֵּין תְּרֵין דְּרוֹעִין, ועוד, בין כהנים ולוים עומד המשכן, וזה סוד השכינה שכנגד הלב הנמצאת בין שני הזרועות שנאמר בה,דְּאִתְּמָר בָּהּ "שְׂמֹאלוֹ תַּחַת לְרֹאשִׁי וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי" (שיר השירים ב, ו). יִשְׂרָאֵל, מִינַּיְיהוּ מהם נלקחת תרומת המשכן שנאמר "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה" (שמות כה, ב) דְּמַשְׁכְּנָא מִדִּילְהוֹן אִתְעֲבִיד.שהמשכן נעשה מתרומתם, וסוד הדבר, וְרָזָא דְּמִלָּה "זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וְכוּ' כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת" (בְּרֵאשִׁית ב, כג).

קישור לדף בזוהר תניינא

תפילה ש"ן מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה שֵׁ"ן: שלימות השכינה בחלקה שבמלך, הניתן לה בכח היחוד שמייחדם להיות אחד שלם

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי הַשְּׁכִינָה תוֹבַעַת מִן הַמֶּלֶךְ שְׁלֵמוּת שֶׁלָּהּ, שֶׁהֲרֵי חֵלֶק שֶׁלָּהּ הוּא וְיֵשׁ לוֹ לַתֵּת לָהּ, דִּכְתִיב, "חֶלְקִי יְהֹוָה אָמְרָה נַפְשִׁי עַל כֵּן אוֹחִיל לוֹ", וּכְתִיב "דּוֹדִי לִי וַאֲנִי לוֹ" שֶׁהֲרֵי הוּא – אֵינוֹ שָׁלֵם אֶלָּא בָּהּ, הִיא – אֵינָהּ נִשְׁלֶמֶת אֶלָּא בּוֹ, בִּזְמַן שֶׁמִּתְחַבְּרִים כְּאֶחָד נִקְרָאִים אֶחָד שָׁלֵם וְלֹא חֲצִי. לְמִי רָאוּי זֶה לְהַשְׁלִים אוֹתָם? אֶלָּא לַיִּחוּד שֶׁלְּךָ שֶׁאַתָּה הוּא שְׁלֵימוּת הַכֹּל, וּכְמוֹ שֶׁאַתָּה שָׁלֵם כָּךְ אַתָּה מַשְׁלִים מָקוֹם שֶׁאַתָּה נִמְצָא בּוֹ.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. הֲרֵי לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, הֲרֵי אֱמֶת יִהְיֶה מָקוֹם לְגַבָּךְ לְהוֹרִיד שָׁם יִחוּדְךָ, וְלֹא נִמְצָא אֶלָּא בִּמְקוֹם אֱמֶת וְלֹא בִּמְקוֹם שֶׁקֶר. וְתִקְוָה שֶׁלָּנּוּ חוּט יִהְיֶה לְגַבָּךְ לְהוֹרִיד יִחוּד שֶׁלְּךָ לְגַבֵּינוּ.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. עֲנֵנוּ בַּאֲמִתַּת יִחוּדְךָ, יְהֹוָה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה:

יום שישי כ"ה בניסן

שתפו!   זכו את הרבים!   שמרו דף זה במועדפים.

הידעת?? בכל יום מתעדכן הדף הזה, ומציג את התיקון המתאים לאותו היום.
התפילה שקודם הלימוד היא קבועה ולא משתנה!
שכחת אתמול? השלם בקלות ע"י הקלקה על הכפתור "היום הקודם".

תיקון גילוי היחוד - הדף היומי עליון

רִבּוֹן עָלְמִין עִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת דְּאַנְתְּ אִיהוּ לְחוֹדָךְ דְּעָבִיד כֹּלָּא וְלֵית דְּעָבִיד מִלָּה בַּר מִינָךְ.
בְזִמְנָא דְּאִתְעֲבִידוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין עַל יָדָא דְּרַשְׁבִּ"י בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא, שָׁרָא תִּיקּוּנָא לְאִתְתַּקְּנָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא, מִשֵּׁירוּתָא דְּכֹלָּא עַד שְׁכִינְתָּא קַדִּישְׁתָּא, וְדָא בְּרֵאשִׁית. וְהַשְׁתָּא אִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּאִתְהַדַּר מִתַּתָּא לְעֵילָא בְּרָזָא דָּא לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּא יאהדונהי.

יְהֵא רַעֲוָא קֳדָמָךְ לְגַלָּאָה נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָךְ דְּתַנְהִיר בְּעָלְמָא, וְיִתְנַהֲרוּן מִינֵּיהּ כָּל בִּרְיָין דִּילָךְ, וְיִתְהַדְּרוּן כֻּלְהוֹ לְפוּלְחָנָךְ. וּבְשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין יִשְׁתַּלִים תִּיקּוּנָא עִלָּאָה לְאִתְקַשְּׁרָא כָּל דַּרְגִּין בְּקִּשְׁרָא חֲדָא, דְּבְהוֹן תִּיסַק שְׁכִינְתָּא מִגָּלוּתָא וְיִתְעַטְּרוּן כֻּלְהוֹ בִשְׁכִינְתָּךְ קַדִּישָׁא, דְּאִיהִי מָאנָא דְּכֹלָּא קִשְׁרָא דְּכֹלָּא יִחוּדָא דְּכֹלָּא, וְכֹלָּא יִתְקַשַׁר בְּרֵישָׁא דִּבְּרַךְ יְחִידָאָה מַלְכָּא מְשִׁיחָא, לְשַׁלְּטָאָה בֵּיהּ עַל כָּל עָלְמָא, וּלְאִתְגַּלָּאָה נְהוֹרָךְ עַד סוֹפָא דְּכֹלָּא. וְכָל רַע יִתְעַבַּר מֵעָלְמָא, וְיִתְהַדַּר כֹּלָּא לְאִשְׁתַּעְבְּדָא קָמָךְ. וְיִסְתַּלֵּק יְקָרְךָ עַל כָּל סִטְרִין דְּעָלְמָא, כְּמָה דְּאִתְּמָר, יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה יאהדונהי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה יאהדונהי בְּמַעֲשָׂיו, וּבֵיהּ יִזְכּוּן יִשְׂרָאֵל לִתְיוּבְתָּא וַדַּאי.

וּבְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא, לְנַטְּלָא מִנְּהוֹן נוֹקְמִין. וּבְחֵילָא דְּזֹהַר דָּא, אִתְהַדַּר שְׂמָאלָא לְאִתְבַּסְּמָא בִימִינָא וַדַּאי, וְיִשְׁתֵּזְבוּן יִשְׂרָאֵל מֵאֵלִין חֲבָלִין. כְּדֵין עֵת צָרָה אִתְהַדַּר עֵת רָצוֹן. וּבְשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין יִתְגַּלֵּי כֹּלָּא וְכֹלָּא יִשְׁתְּלִים בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּנְהֹורִין דִּאִימָא דְּאִתְגַּלְּיָא עַל בְּנִין וַדַּאי. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהֹוָה יאהדונהי צוּרִי וְגֹאֲלִי, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה יאהדונהי.

תיקון גילוי היחוד - הדף היומי תחתון

זמן = זהב

רמחל שווה זהב

אנחנו לא מוכרים > אבל אתה קונה

10 דקות ביום – וקנית נצח
הרשם וקבל תזכורת בכל יום למייל לפתוח את הדף הנוכחי

קהילת הרמח"ל

ברוכים הבאים

הרשמתך  נקלטה בשמחה

שלחנו לך מייל אישור הרשמה – פתח ואשר
(אם אינך רואה אותו – בדוק בתיבת הספאם)