Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום ו/או – אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

ב' ביהרירו"ן "כִּי בְּיָ"הּ יְהֹוָה צוּר עוֹלָמִים" (ישעיהו כו, ד), וְאִיהוּ ב' בָּרוּךְ, וְסִימָן בָּרוּ"ךְ רָאשֵׁי אַתְוָון, ר' רֹאשׁ, ו' וּמָקוֹר, ך' כָּל, ב' בְּרָכוֹת, דְּדָא הוּא רֹאשׁ וּמְקוֹר לְכָל הַבְּרָכוֹת, וּבְגִין דָּא ב' אִיהִי חָכְמָה, וּמוֹרֶה עַל הַכֶּתֶר דְּאִיהוּ רֵישָׁא וּמַבּוּעָא דְכָל בִּרְכָאָן, וּבְגִין דָּא ב' תְּרֵין לְחִשְׁבְּנָא.

ג' גיהדירו"ן, וְאִיהוּ תְלִיתָאָה, וְדָא שְׁכִינְתָּא סְפִירָה תְלִיתָאָה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא" (ישעיהו מ, ד), וְאִיהוּ 'גִמַּטְרִיָּאוֹת פַּרְפְּרָאוֹת לַחָכְמָה'.

וְעוֹד בָּרוּךְ ב' אַחֲזֵי תְּרֵין, שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, ר' רֵאשִׁית חָכְמָה, ו' אַחֲזֵי שִׁית סְפִירָן, ך' אַחֲזֵי עַל כֶּתֶר עִלָּאָה, וְדָא אִיהוּ רָזָא, 'כָּל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ' מֵעֵילָּא לְתַתָּאָה, לְמִכְרַע בֵּיהּ לְהַהוּא דְּכָל מַבּוּעִין וּמָקוֹרִין דְּבִרְכָאָן בִּידֵיהּ, דְּאִיהוּ עִלַּת הָעִלּוֹת, 'וְכָל הַזּוֹקֵף זוֹקֵף בְּשֵׁם', צָרִיךְ לְזַקְפָא לֵיהּ בְּיו"ד ה"א וא"ו ה"א דְאִיהוּ מִלְּגָאו דַעֲשַׂר סְפִירָן, דְּאִיהוּ עִלָּאָה וְזָקִיף עַל כֹּלָּא, וְלֵית אֱלוֹהַ לְעֵיל מִנֵּיהּ, וּבְגִין דָּא ב' אַחֲזֵי עַל הַכְּרִיעָה, דְכָל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וּבָרוּךְ אֵ"ל עֶלְיוֹן" (בראשית יד, כ). ג' אַחֲזֵי עַל הַזְּקִיפָה דְאִיהוּ גָאֹה גָּאָה עַל כֹּלָּא, וְלֵית מָאן דְּיִתְגָּאֶה עֲלֵיהּ, וּבְמַאי אִתְגָּאָה עַל כֹּלָּא, בְּאָת י' מִן אבגית"ץ, וְדָא יגבי"ה, וְעוֹד אַשְׁכַּחְנָא בְגַוָּונָא אָחֳרָא יגבהי"ה, וְאַתְוָון דִּילֵיהּ גַבֵּי הָיָה, עִלָּאָה דְכָל עִלָּאֵי.

ת' תלמי"ה, ת' 'תֵּל שֶׁהַכֹּל פּוֹנִים בּוֹ', דְּתַמָּן אִיהוּ הַהוּא דְכָל עַיְינִין וּמַחֲשַׁבְתִּין סָלְקִין לְגַבֵּיהּ, בְּגִין דָּא ת' תּוֹרָה קְדוּמָה דְכָל קְדוּמִין, "תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים" (משלי יג, יד), "תּוֹרַת יְהֹוָה תְּמִימָה" (תהלים יט, ח). וְעוֹד תלמי"ה, "תְּלָמֶיהָ רַוֵּה נַחֵת גְּדוּדֶהָ" (תהלים סה, יא) וְגוֹ', בְּהַאי שְׁמָא אִתְעֲבִיד יַמָּא תְּלָמִים תְּלָמִים, וְעוֹד תְּלָמֶיהָ דָא אוֹרַיְיתָא, דְתַלְיָין מִינָהּ כַּמָּה תִּלֵּי תִּלִּין דַּהֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת דְּלֵית לוֹן חוּשְׁבָּן.

צ' צתני"ה דָא צַדִּיק, עַמּוּד סָבִיל כֹּלָּא, וּבֵיהּ אִשְׁתְּמוֹדָע מָאן דְּאִיהוּ לְעֵילָא מִכֹּלָּא, בְּגִין דְּצַדִּיק אִיהוּ כְלִיל כָּל סְפִירָן, וּבֵיהּ מִתְיַחֲדִין כֻּלְּהוּ, וְאִתְעֲבִידוּ אֲגוּדָה אַחַת, אִיהוּ לוּלָב אֲגַד דְּכֻלְּהוּ סְפִירָן. וְאָת צ' בֵּיהּ מְצוּיָירִין כָּל צִיּוּרִין דְּהֵיכָלִין דְּסָחֲרִין לְגִנְּתָא דְּעֵדֶן דִּלְעֵילָא, בְּכַמָּה צִיּוּרִין דְּכָל עוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, דְּיָרְתִין לוֹן צַדִּיקַיָּא וּבֵיהּ נְקוּדִין כָּל נְקוּדִין דְּאוֹרַיְיתָא, דְאִינוּן נְקוּדִין בְּהֵיכָלָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְנַהֲרִין כֻּלְּהוּ עַל צִיּוּרִין, כְּאַבְנִי מַרְגְּלָאן דְּנַהֲרִין עַל רֵישָׁא דְכִתְרָא, וּכְגַוְונָא דְכֹכְבַיָּא נַהֲרִין בִּרְקִיעָא, וּבְגִין דְּכָל נְקוּדִין דְּכֹכְבַיָּא בֵּיהּ, אִתְּמַר וַיִּתֵּן אֹתָם אלהים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ, דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.

(דף קכא ע"א) הֵיכָלָא תִּנְיָנָא, מְרַקְמָא מִכַּמָּה צִיּוּרִין גְּלִידִין בְּמַיָּא, אַבְנִין מַרְגְּלָן כֻּלְּהוּ מַלְיָין מַיָּא, וְאִינוּן 'אַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר', דְּהֵיכָלָא תִנְיָנָא בְּגַוִּיהּ, מִנַּיְיהוּ אִיהוּ בָּנוּי, בִּשְׁמָא דָא קְרַ"ע שָׂטָ"ן, וְאִיהוּ רָקִ"עַ – קָרַ"ע, דְּבֵיהּ קָרַע יַמָּא, וְאַפְרִישׁ מִתַּמָּן הַשָּׂטָן דְּאִיהוּ מַיִּין מְסָאֲבִין, וּבְגִין דָּא "יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם" (בראשית א, ו), דָּא הוּא שְׁמָא דְעָקֵר שָׂטָן מִן יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְאַפְרִישׁ לֵיהּ מִתַּמָּן, בְּגִין דְּאִיהוּ עָקַר הָאֱמוּנָה דְיִשְׂרָאֵל עִלָּאָה דְכָל עִלָּאִין.

"זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א), פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, סְלִיקְנָא יָדִין לְמָאן דְּבָרָא עָלְמָא, דִיְגַלֵּי לָן רָזִין עִלָּאִין סְתִימִין גְּנִיזִין טְמִירִין, לְמֵימַר קַמֵּי שְׁכִינְתָּא, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דַחֲיָילִין דִּילֵיהּ דְּמַלְאָכִין קַדִּישִׁין דִּלְעֵילָא, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דְמַלְאָכִין קַדִּישִׁין דִּלְתַתָּא דְלָא אֵיעוּל בְּכִסּוּפָא קֳדָמָךְ.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום ו/או – אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

שימו לב. בחודש הקרוב לערך, לא יהיה תרגום לתיקוני זוהר של רשב"י. המתרגמים נמנעו לתרגם קטע זה מכיוון שחששו שהדימויים יגרמו לשאינם בקיאים ליצור ח"ו הגשמות לענינים רוחניים.

ב' ביהרירו"ן "כִּי בְּיָ"הּ יְהֹוָה צוּר עוֹלָמִים" (ישעיהו כו, ד), וְאִיהוּ ב' בָּרוּךְ, ב' ביהרירו"ן (ביהדירו"ן), כִּי בְּיָ"הּ יהו"ה צוּר עוֹלָמִים, וְהוּא ב' בָּרוּךְ,  וְסִימָן בָּרוּ"ךְ רָאשֵׁי אַתְוָון, ר' רֹאשׁ, ו' וּמָקוֹר, ך' כָּל, ב' בְּרָכוֹת, דְּדָא הוּא רֹאשׁ וּמְקוֹר לְכָל הַבְּרָכוֹת, וְסִימַן בָּרוּ"ךְ רָאשֵׁי אוֹתִיּוֹת – ר' רֹאשׁ, ו' וּמְקוֹר, ך' כָּל, ב' בְּרָכוֹת, שֶׁזֶּהוּ רֹאשׁ וּמָקוֹר לְכָל הַבְּרָכוֹת, וּבְגִין דָּא ב' אִיהִי חָכְמָה, וּמוֹרֶה עַל הַכֶּתֶר דְּאִיהוּ רֵישָׁא וּמַבּוּעָא דְכָל בִּרְכָאָן, וּבְגִין דָּא ב' תְּרֵין לְחִשְׁבְּנָא וּמִשּׁוּם זֶה ב' הִיא חָכְמָה, וּמוֹרֶה עַל הַכֶּתֶר שֶׁהוּא רֹאשׁ וּמַעְיָן לְכָל הַבְּרָכוֹת, וּמִשּׁוּם זֶה ב' שְׁנַיִם לַחֶשְׁבּוֹן.  ג' גיהדירו"ן, וְאִיהוּ תְלִיתָאָה, וְדָא שְׁכִינְתָּא סְפִירָה תְלִיתָאָה, ג' גיהדירו"ן, וְהוּא שְׁלִישִׁי, וְזוֹ הַשְּׁכִינָה הַסְּפִירָה הַשְּׁלִישִׁית, (וּמִשּׁוּם זֶה ב' הִיא חָכְמָה, וּמוֹרֶה עַל הַכֶּתֶר שֶׁהוּא רֹאשׁ שֶׁל מַעְיַן כָּל הַבְּרָכוֹת),  וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא" (ישעיהו מ, ד), וְאִיהוּ 'גִמַּטְרִיָּאוֹת פַּרְפְּרָאוֹת לַחָכְמָה', וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְהוּא גֵּימַטְרִיָּאוֹת פַּרְפְּרָאוֹת לַחָכְמָה.
 
וְעוֹד בָּרוּךְ ב' אַחֲזֵי תְּרֵין, שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, בָּרוּךְ ב' מַרְאֶה שְׁנַיִם, שְׁכִינָה עֶלְיוֹנָה וְתַחְתּוֹנָה,  ר' רֵאשִׁית חָכְמָה, ו' אַחֲזֵי שִׁית סְפִירָן, ך' אַחֲזֵי עַל כֶּתֶר עִלָּאָה, וְעוֹד, ר' רֵאשִׁית חָכְמָה, ו' מַרְאֵה שֵׁשׁ סְפִירוֹת, ך' מַרְאֶה עַל כֶּתֶר עֶלְיוֹן, וְדָא אִיהוּ רָזָא, 'כָּל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ' מֵעֵילָּא לְתַתָּאָה, לְמִכְרַע בֵּיהּ לְהַהוּא דְּכָל מַבּוּעִין וּמָקוֹרִין דְּבִרְכָאָן בִּידֵיהּ, דְּאִיהוּ עִלַּת הָעִלּוֹת, וְזֶהוּ סוֹד כָּל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ מִמַּעְלָה לְמַטָּה, לִכְרֹעַ בּוֹ לְאוֹתוֹ (לָדַעַת בּוֹ בְּאוֹתוֹ) שֶׁכָּל הַמַּעְיָנוֹת וְהַמְּקוֹרוֹת שֶׁל הַבְּרָכוֹת בְּיָדוֹ, שֶׁהוּא עִלַּת הָעִלּוֹת, 'וְכָל הַזּוֹקֵף זוֹקֵף בְּשֵׁם', צָרִיךְ לְזַקְפָא לֵיהּ בְּיו"ד ה"א וא"ו ה"א דְאִיהוּ מִלְּגָאו דַעֲשַׂר סְפִירָן, וְכָל הַזּוֹקֵף זוֹקֵף בַּשֵּׁם, צָרִיךְ לִזְקֹף אוֹתוֹ בְּיו"ד ה"א וא"ו ה"א שֶׁהוּא מִבִּפְנִים שֶׁל עֶשֶׂר הַסְּפִירוֹת,  דְּאִיהוּ עִלָּאָה וְזָקִיף עַל כֹּלָּא, וְלֵית אֱלוֹהַ לְעֵיל מִנֵּיהּ, שֶׁהוּא עֶלְיוֹן וְזָקוּף עַל הַכֹּל וְאֵין אֱלוֹ"הַּ לְמַעְלָה מִמֶּנּוּ,  וּבְגִין דָּא ב' אַחֲזֵי עַל הַכְּרִיעָה, דְכָל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וּבָרוּךְ אֵ"ל עֶלְיוֹן" (בראשית יד, כ). ג' אַחֲזֵי עַל הַזְּקִיפָה דְאִיהוּ גָאֹה גָּאָה עַל כֹּלָּא, וְלֵית מָאן דְּיִתְגָּאֶה עֲלֵיהּ, ג' מַרְאֶה עַל הַזְּקִיפָה, שֶׁהוּא גָּאֹה גָּאָה עַל הַכֹּל, וְאֵין מִי שֶׁיִּתְגָּאֶה עָלָיו,  וּבְמַאי אִתְגָּאָה עַל כֹּלָּא, וּבַמָּה הוּא מִתְגָּאֶה עַל הַכֹּל? בְּאָת י' מִן אבגית"ץ, וְדָא יגבי"ה, בָּאוֹת י' מִן אבגית"ץ, וְזֶה יגבי"ה.  וְעוֹד אַשְׁכַּחְנָא בְגַוָּונָא אָחֳרָא יגבהי"ה, וְאַתְוָון דִּילֵיהּ גַבֵּי הָיָה, עִלָּאָה דְכָל עִלָּאֵי, וְעוֹד מָצָאנוּ בְּגָוֶן אַחֵר יגבהי"ה (יגביהיה), וְאוֹתִיּוֹתָיו גַבֵּי הָיָה (גָּבוֹהַּ הָיָה), עֶלְיוֹן שֶׁל כָּל הָעֶלְיוֹנִים.
 
ת' תלמי"ה, ת' 'תֵּל שֶׁהַכֹּל פּוֹנִים בּוֹ', דְּתַמָּן אִיהוּ הַהוּא דְכָל עַיְינִין וּמַחֲשַׁבְתִּין סָלְקִין לְגַבֵּיהּ, ת' תלמי"ה, ת' תֵּל שֶׁהַכֹּל פּוֹנִים בּוֹ, שֶׁשָּׁם הוּא אוֹתוֹ שֶׁכָּל הָעֵינַיִם וְהַמַּחֲשָׁבוֹת עוֹלִים אֵלָיו,  בְּגִין דָּא ת' תּוֹרָה קְדוּמָה דְכָל קְדוּמִין, "תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים" (משלי יג, יד), "תּוֹרַת יְהֹוָה תְּמִימָה" (תהלים יט, ח) בִּגְלַל זֶה ת' תּוֹרָה קְדוּמָה שֶׁל כָּל הַקְּדוּמִים, תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים, תּוֹרַת יהו"ה תְּמִימָה.  וְעוֹד תלמי"ה, "תְּלָמֶיהָ רַוֵּה נַחֵת גְּדוּדֶהָ" (תהלים סה, יא) וְגוֹ', בְּהַאי שְׁמָא אִתְעֲבִיד יַמָּא תְּלָמִים תְּלָמִים, וְעוֹד תלמי"ה, תְּלָמֶיהָ רַוֵּה נַחֵת גְּדוּדֶיהָ וְגוֹמֵר, בַּשֵּׁם הַזֶּה נַעֲשָׂה הַיָּם תְּלָמִים תְּלָמִים.  וְעוֹד תְּלָמֶיהָ דָא אוֹרַיְיתָא, דְתַלְיָין מִינָהּ כַּמָּה תִּלֵּי תִּלִּין דַּהֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת דְּלֵית לוֹן חוּשְׁבָּן, וְעוֹד תְּלָמֶיהָ, זוֹ הַתּוֹרָה, שֶׁתְּלוּיִים מִמֶּנָּה כַּמָּה תִלֵּי תִלִּים שֶׁל הֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת שֶׁאֵין לָהֶן חֶשְׁבּוֹן.
 
צ' צתני"ה דָא צַדִּיק, עַמּוּד סָבִיל כֹּלָּא, וּבֵיהּ אִשְׁתְּמוֹדָע מָאן דְּאִיהוּ לְעֵילָא מִכֹּלָּא, צ' צתני"ה זֶה צַדִּיק, הָעַמּוּד שֶׁנּוֹשֵׂא הַכֹּל, וּבוֹ נוֹדָע מִי שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַכֹּל,  בְּגִין דְּצַדִּיק אִיהוּ כְלִיל כָּל סְפִירָן, וּבֵיהּ מִתְיַחֲדִין כֻּלְּהוּ, וְאִתְעֲבִידוּ אֲגוּדָה אַחַת, מִשּׁוּם שֶׁצַּדִּיק כּוֹלֵל אֶת כָּל הַסְּפִירוֹת, וּבוֹ מִתְיַחֲדִים כֻּלָּם וְנַעֲשִׂים אֲגֻדָּה אַחַת, הוּא הַלּוּלָב שֶׁאוֹגֵד אֶת כָּל הַסְּפִירוֹת,  אִיהוּ לוּלָב אֲגַד דְּכֻלְּהוּ סְפִירָן. וְאָת צ' בֵּיהּ מְצוּיָירִין כָּל צִיּוּרִין דְּהֵיכָלִין דְּסָחֲרִין לְגִנְּתָא דְּעֵדֶן דִּלְעֵילָא, וּבָאוֹת צ' מְצֻיָּרִים כָּל הַצִּיּוּרִים שֶׁל הַהֵיכָלוֹת שֶׁמַּקִּיפִים אֶת גַּן הָעֵדֶן שֶׁלְּמַעְלָה, בְּכַמָּה צִיּוּרִין דְּכָל עוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, דְּיָרְתִין לוֹן צַדִּיקַיָּא בְּכַמָּה צִיּוּרִים שֶׁל כָּל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית שֶׁיּוֹרְשִׁים אוֹתָם הַצַּדִּיקִים,וּבֵיהּ נְקוּדִין כָּל נְקוּדִין דְּאוֹרַיְיתָא, דְאִינוּן נְקוּדִין בְּהֵיכָלָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וּבוֹ נְקוּדִים כָּל הַנִּקּוּדִים שֶׁל הַתּוֹרָה, שֶׁהֵם נְקוּדִים בַּהֵיכָל שֶׁהוּא הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה, וְנַהֲרִין כֻּלְּהוּ עַל צִיּוּרִין, כְּאַבְנִי מַרְגְּלָאן דְּנַהֲרִין עַל רֵישָׁא דְכִתְרָא, וְכֻלָּם מְאִירִים עַל הַצִּיּוּרִים כְּמוֹ אַבְנֵי מַרְגָּלִיּוֹת שֶׁמְּאִירִים עַל רֹאשׁ הַכֶּתֶר,  וּכְגַוְונָא דְכֹכְבַיָּא נַהֲרִין בִּרְקִיעָא, וּבְגִין דְּכָל נְקוּדִין דְּכֹכְבַיָּא בֵּיהּ, אִתְּמַר וַיִּתֵּן אֹתָם אלהים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ, דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וּכְמוֹ שֶׁהַכּוֹכָבִים שֶׁמְּאִירִים בָּרָקִיעַ, וּמִשּׁוּם שֶׁכָּל הַנִּקּוּדִים שֶׁל הַכּוֹכָבִים בּוֹ, נֶאֱמַר וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִי"ם בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ, זוֹ הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה. (זֶה נִשְׁמוֹת הַצַּדִּיקִים שֶׁעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה לְהוֹצִיא לָאוֹר כָּל תַּעֲלוּמָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וְגוֹמֵר).
 
(דף קכא ע"א) הֵיכָלָא תִּנְיָנָא, מְרַקְמָא מִכַּמָּה צִיּוּרִין גְּלִידִין בְּמַיָּא, אַבְנִין מַרְגְּלָן כֻּלְּהוּ מַלְיָין מַיָּא, וְאִינוּן 'אַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר', דְּהֵיכָלָא תִנְיָנָא בְּגַוִּיהּ, מִנַּיְיהוּ אִיהוּ בָּנוּי, בִּשְׁמָא דָא הַהֵיכָל הַשֵּׁנִי מְרֻקָּם מִכַּמָּה צִיּוּרִים קְפוּאִים בַּמַּיִם, אַבְנֵי הַמַּרְגָּלִיּוֹת כֻּלָּם מְלֵאִים מַיִם, וְהֵם אַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר, שֶׁהַהֵיכָל הַשֵּׁנִי בְתוֹכוֹ, הוּא בָנוּי מֵהֶם, בַּשֵּׁם הַזֶּה:  קְרַ"ע שָׂטָ"ן, וְאִיהוּ רָקִ"עַ – קָרַ"ע, דְּבֵיהּ קָרַע יַמָּא, וְאַפְרִישׁ מִתַּמָּן הַשָּׂטָן דְּאִיהוּ מַיִּין מְסָאֲבִין, קְרַ"ע שָׂטָ"ן, וְהוּא רָקִיעַ קָרַע, שֶׁבּוֹ קָרַע אֶת הַיָּם, וְהִפְרִיד מִשָּׁם אֶת הַשָּׂטָן, שֶׁהוּא מַיִם טְמֵאִים, וּבְגִין דָּא "יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם" (בראשית א, ו), וּמִשּׁוּם זֶה יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם,  דָּא הוּא שְׁמָא דְעָקֵר שָׂטָן מִן יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְאַפְרִישׁ לֵיהּ מִתַּמָּן, זֶהוּ הַשֵּׁם שֶׁעָקַר הַשָּׂטָן מִיָּם הַתּוֹרָה, וְהִפְרִידוֹ מִשָּׁם, בְּגִין דְּאִיהוּ עָקַר הָאֱמוּנָה דְיִשְׂרָאֵל עִלָּאָה דְכָל עִלָּאִין. מִשּׁוּם שֶׁהוּא עָקַר הָאֱמוּנָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל כָּל הָעֶלְיוֹנִים. (סָמוּךְ שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי אֵין שָׁם טוֹב, מִשּׁוּם שֶׁבּוֹ נִבְרָא גֵיהִנֹּם).

החל מכאן והלאה אין תרגום

"זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א), פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, סְלִיקְנָא יָדִין לְמָאן דְּבָרָא עָלְמָא, דִיְגַלֵּי לָן רָזִין עִלָּאִין סְתִימִין גְּנִיזִין טְמִירִין, לְמֵימַר קַמֵּי שְׁכִינְתָּא, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דַחֲיָילִין דִּילֵיהּ דְּמַלְאָכִין קַדִּישִׁין דִּלְעֵילָא, וְשִׁתִּין רִבּוֹא דְמַלְאָכִין קַדִּישִׁין דִּלְתַתָּא דְלָא אֵיעוּל בְּכִסּוּפָא קֳדָמָךְ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". קָם סָבָא חֲדָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' (דף קג' עמוד א') זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.). וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַד וְחַמְשִׁין

עוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא דָּא דָּוִ"ד י"ד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד" (שמואל א' יט, ט) דְּיֵתוּב בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי מְשִׁיחָא. דְּהָא אִיהוּ כְּבָר אַתְקִין לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּכַמָּה תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, וּבְכַמָּה קְרֵבִין דְּעָבַד בַּהֲדֵי אוּמִין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה וְנִצַּח לוֹן. וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ יֵיתֵי, כַּמָּה אוּמִין יִתָּבְּרוּן קַמֵּיהּ, לְאִתְּעָרָא בְּתִיקּוּנָא קַדְמָאָה דְּעָבִיד בְּזִמְנָא (דף קג' עמוד ב')  אַחֲרָא. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא. דְּדָוִד אִיהוּ שֵׁירוּתָא דְּתִיקּוּנָא, מָּשִׁיחַ שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ, וְהָא אִתְּמָר:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּרֵין וְחַמְשִׁין

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' אֶצְבָּעָאן ה' דַּרְגִּין עִלָּאִין כְּלָלָא דִּמְהֵימָנוּתָא. דְּכֻלְּהוּ יִתְתַּקְּפוּן בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא לְאִתְגַּלָּאָה בִּנְהוֹרֵיהוֹן כִּדְקָא יָאוּת.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (שם) דָּא יוֹמָא דְּדִינָא רַבָּא. דִּכְדֵין זָמִין מַלְכָּא לְאַתְקָנָא עָלְמִין תִּיקּוּנָא בָּתַר תִּיקּוּנָא, לְאִתְחַדְּשָׁא בְּחַדְתּוּתָא דִּלְבָתַר:

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין

>בשבעים תיקוני זוהר תניינא ישברו שרי אומות למעלה, ואומותיהם למטה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". קָם סָבָא חֲדָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' קם סבא אחד פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, (דף קג' עמוד א') זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. אשרי חלקך שהתיקון העליון עולה על ידך בשבעין תיקונים אלה, שבהם ישברו שבעים שרי אומות עולם לפני השכינה. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. וכן למטה יפלו כל האומות שלהם תחת ישראל.

> אליהו הנביא מחבר את ישראל במקורם

אֲבָל תָּא חֲזֵי, אבל בוא וראה, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ זה אליהו הנביא הנאמן שנאמר בו, "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה והוא יעמוד לחבר את כל ישראל במקורם, לחזק את קשרי העולמות והמשכת השפע למעלה ולמטה, וסוד הכתוב, "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

> משה רבינו משרה את השכינה כלתו על העולם, ועל המשיחין לתיקון שלם

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא זה מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ שנאמר בו 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.) מידת היראה לגבי משה, היא דבר קל מאוד. וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. והיראה זו השכינה שהיא הכלה שלו, ולו ראוי להשרות אותה בעולם, דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים: לכן הוא משה יבוא בזמן הגאולה, יחד עם שני המשיחין לתקן העולם תיקון שלם. 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַד וְחַמְשִׁין

> דוד המלך יבוא יחד עם המשיח וישלים את שבירת באומות העולם שהחלו במלחמותיו

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא דָּוִ"ד גימ' י"ד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ שנאמר בו "וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד" (שמואל א' יט, ט) דְּיֵתוּב בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי מְשִׁיחָא. שיבוא בגאולה יחד עם המשיח, דְּהָא אִיהוּ כְּבָר אַתְקִין לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּכַמָּה תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, שהרי הוא כבר תיקן את השכינה בכמה תיקונים עליונים, וּבְכַמָּה קְרֵבִין דְּעָבַד בַּהֲדֵי אוּמִין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה וְנִצַּח לוֹן. ובכמה מלחמות שעשה עם האומות עובדי עבודה זרה וניצח אותם. וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ יֵיתֵי, כַּמָּה אוּמִין יִתָּבְּרוּן קַמֵּיהּ, ובזמן שהוא יבוא, כמה אומות ישברו לפניו, לְאִתְּעָרָא בְּתִיקּוּנָא קַדְמָאָה דְּעָבִיד בְּזִמְנָא (דף קג' עמוד ב')  אַחֲרָא. שיתעורר מכח התיקון הראשון שעשה בזמן אחר.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּרֵין וְחַמְשִׁין

> חיזוק אורות הקדושה, לקראת יום הדין הגדול, כהכנה לחידוש העולם

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' אֶצְבָּעָאן ה' דַּרְגִּין עִלָּאִין כְּלָלָא דִּמְהֵימָנוּתָא.  היד היא ה' אצבעות, שהם כנגד ה' מדרגות עליונות – כללות כל האמונה, דְּכֻלְּהוּ יִתְתַּקְּפוּן בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא לְאִתְגַּלָּאָה בִּנְהוֹרֵיהוֹן כִּדְקָא יָאוּת. שכולם יתחזקו בזמן הגאולה להתגלות באורותיהם כמו שראוי.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (שם) דָּא יוֹמָא דְּדִינָא רַבָּא. זה יום הדין הגדול, דִּכְדֵין זָמִין מַלְכָּא לְאַתְקָנָא עָלְמִין תִּיקּוּנָא בָּתַר תִּיקּוּנָא, שאז עתיד המלך הקב"ה לתקן את העולם תיקון אחר תיקון, לְאִתְחַדְּשָׁא בְּחַדְתּוּתָא דִּלְבָתַר: שיתחדש חידוש העולם לאחריו.

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה תע"א מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה תע"א: בכוח האהבה מתחברות כל המדרגות מראש ועד רצפה, ובכח היחוד תמשך שמחה וגאולה.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. 'הַעֲלֵנוּ בְּשִׂמְחָה לְאַרְצֵנוּ וְשָׁם נִשְׁתַּחֲוֶה לְפָנֶיךָ' כוּ', שֶׁהוּא חוּט הַשִּׁדְרָה, נוֹפוֹ שֶׁל אִילָן שֶׁכָּל הָעֲנָפִים תְּלוּיִים בּוֹ, וְזֶה תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהָיָה נוֹף הַזֶּה עִם כָּל עֲנָפָיו יוֹרְדִים לְהִתְחַבֵּר כְּאֶחָד לַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא "רִצְפָּה" שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה מִבְּנוֹת יְרוּשָׁלָיִם", מִיָּד יֵאָמֵר, "וַיִּשַׁע יְהֹוָה" לִהְיוֹת מְקַבֵּל בְּרָצוֹן עֲבוֹדָתֵנוּ בְּ-שע"ה נְהוֹרִין שֶׁהֵם כְּמִנְיַן רִצְפָּ"ה, דִּכְתִיב, "בְּבֵית יְהֹוָה לְאֹרֶךְ יָמִים", מִצַּד אַרִיךְ אַנְפִין – אֹרֶךְ יָמִים וַדַּאי. שֶׁמִּצַּד זְעִיר אַנְפִין – ק"ן נְהוֹרִין שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "וּדְרוֹר קֵן לָהּ", וְזֶה "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ" קֵן בַּגָּלוּת, צִפּוֹ"ר גִימַטְרִיָה שע"ורָצוּ"ף. "תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה" זֶה מִקְדָּשׁ, וְזֶה מִקְדָּשׁ מְעַט לְחַבֵּר אוֹתָם כְּאֶחָד, מִיָּד, "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַּיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרוֹחֶיהָ אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךָ" וְכוּ'.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, וּבְאַהֲבָה תְּעוֹרֵר לָנוּ אַהֲבָה זֹאת, וְתִמְשְׁכֵנוּ לְגַבָּךְ, דִּכְתִיב, "בְּחַבְלֵי אָדָם אֶמְשְׁכֵם בַּעֲבֹתוֹת אַהֲבָה", וּבְיִחוּדְךָ נִשְׂמַח לְעוֹלָם וָעֶד, יְהֹוָה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה.