תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קעא.

תָּא חֲזֵי, עַתִּיקָא קַדִּישָׁא שָׁרֵי לְאִתְתַּקְּנָא בְּחַד גּוּלְגַּלְתָּא חִיוָּרָא דְּרֵישָׁא. אֲבָל רָזָא טְמִירָא, דְּכֹלָּא אִתְתַּקַּן וְאִתְכְּלִיל בִּתְלָת, וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא דָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִתְתַּקַּן וַדַּאי. וְרָזָא דְּכֹלָּא אִיהוּ יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁאן לְתַתָּא כֹּלָּא בִּתְלָת. וְאִי תֵּימָא דְּהָכִי אִיהוּ לְעֵילָא? לָאו הָכֵי. אֶלָּא הָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן מִילִין הָכֵי. אֲבָל מִסִּטְרָא דִּלְעֵילָא אִיהוּ הָכֵי, מִסִּטְרָא דְּעַתִּיק יוֹמִין דְּאִטָמַר בֵּיהּ. דְּהָא חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת בִּתְלָת רֵישִׁין אִינוּן, וְהָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כֹּלָּא. וְהָכִי מָטָא לְתַתָּא כְּגַוְנָא דָּא עַד שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא וְהָכִי בִּתְלָת מִתְפָּרְשָׁן.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, גּוּלְגַּלְתָּא דָּא בְּכַמָּה דַּרְגִּין אִתְפַּשְׁטַת. אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנוּ מִילִין בִּתְלָת, הָכִי אִיהִי בִּתְלָת אִתְקַשְּׁרַת, וְאִינּוּן תְּלָת הָוְיָי"ן וְחַד כָּלִיל לוֹן כַּחֲדָא. וּבְגִין כָּךְ הָכָא אִשְׁתְּרָשׁוּ דַּרְגִּין בְּסִידוּרָא שְׁלִים, וְאִינּוּן תְּלֵיסַר חִיוַרְתִּי דְּנַהֲרָן, חַד מֵאֶמְצָעִיתָא כְּלָלָא דְּכֹלָּא, ד' לִימִינָא וְד' לִשְׂמָאלָא וְד' לְבָתַר קְדָלָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא לְתַתָּא, וְאִתְכְּלִיל בְּשְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי ד' סַמְכָא רְבִיעָאָה תְּחוֹתַיְיהוּ, וְדָא הוי"ה דְּכָלִיל לוֹן. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד, דִּכְתִיב "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא כֹּלָּא הָכִי בִּתְלֵיסָר אִתְפְּרַשׁ וַדַּאי, בְּרָזָא דִּתְלַת וְחַד דְּכָלִיל לוֹן. וּזְעֵיר אַנְפִּין אִיהוּ אָ"ח, וְאִינּוּן ט' דַּרְגִּין דִּילֵיהּ תְּלָת תְּלָת תְּלָת, לָקֳבֵל אַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת, וּלְקִבְלֵיהּ וְלָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא דְּנָפְקַת מִינֵּיהּ. אֲבָל שְׁכִינְתָּא בְּחַד דְּכָלִיל תַּלְיָא וְדָא ד'. כֹּלָּא אִיהוּ אֶחָ"ד. דְּהָכִי תְּלָת שַׁרְיָין מִלְעֵילָּא וּמִתְפַּשְּׁטָן בְּדַרְגֵיהוּן עַד דְּמָטֵי לְתַתָּא. כְּדֵין נָפְקַת ד' אֲבַתְרַיְיהוּ, וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד. וְדָא י'ו'י' א', אֶחָד וַדַּאי. יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא כֹּלָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִלֵּין אִשְׁתְּרַשׁ, לְאַקָּמָא דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמָא בְּקִיּוּמָא שְׁלִים. וְרָזִין אִשְׁתְּמוֹדְעָן לְחַכִּימֵי לִבָּא, תַּלְיָין דָּא מִן דָּא בְּשִׁיעוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ מִילִין דְּתַלְיָין בִימִינָא מֵהָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן, בְּאִלֵּין חִיוַרְתִּי דְּרֵישָׁא וַדַּאי. וְכָל דַּרְגִּין נָטְלִין לְפוּם רָזָא לִימִינָא אוֹ לִשְׂמָאלָא אוֹ לְאֶמְצָעִיתָא. וְכֹלָּא מֵהָכָא תַּלְיָא מִתְּלָת רֵישִׁין אִלֵּין דְּאִתְמָרוּ. דְּהָא בְּגוֹ רֵישָׁא דָּא קַדְמָאָה, מוֹחָא חַד סָתִים אִשְׁתְּכַח וְדָא רֵישָׁא תְלִיתָאָה. דְּעֵילָּא מִינֵּיהּ קָיְימָא חַד אֲוִירָא דְּלָא אִתְּפַס וְאִיהוּ רֵישָׁא תִּנְיָנָא. וּמוֹחָא דָּא לִשְׂמָאלָא קָאִים דְּהָכִי תַּלְיָא בֵּיהּ מִלְעֵילָּא. וּמֵהָכָא אִתְעֲבִיד כֹּלָּא דִּכְתִיב "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד) וְרָזָא עִלָּאָה אִיהוּ.


 

ביאור נופת צופים

תָּא חֲזֵי, עַתִּיקָא קַדִּישָׁא שָׁרֵי לְאִתְתַּקְּנָא בְּחַד גּוּלְגַּלְתָּא חִיוָּרָא דְּרֵישָׁא. בא וראה, תחילת תקונו של עתיקא קדישא, הוא הראש הראשון הנקרא גולגולתא חיורתא של הראש.  אֲבָל רָזָא טְמִירָא, דְּכֹלָּא אִתְתַּקַּן וְאִתְכְּלִיל בִּתְלָת, וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא דָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִתְתַּקַּן וַדַּאי. אבל סוד נעלם, שהכל נכלל ונתקן בשלושה, וכן זה עתיקא קדישא בשלושה ראשים נתקן שהם גולגולתא, אוירא, ומוחא ודאי. וְרָזָא דְּכֹלָּא אִיהוּ יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁאן לְתַתָּא כֹּלָּא בִּתְלָת. וסוד כולם הוא ג' קוי ההנהגה, ימין, שמאל ואמצע. וכך נחלקות המדרגות למטה  – הכל בשלושה. וְאִי תֵּימָא דְּהָכִי אִיהוּ לְעֵילָא? לָאו הָכֵי. ואם תאמר שכך הוא למעלה בע"ק? לא כן כיוון שכח"ב נחשבים למוח אחד. אֶלָּא הָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן מִילִין הָכֵי. אלא כאן בא"א משתרשים הדברים. אֲבָל מִסִּטְרָא דִּלְעֵילָא אִיהוּ הָכֵי, מִסִּטְרָא דְּעַתִּיק יוֹמִין דְּאִטָמַר בֵּיהּ. אבל מהצד העליון כך הוא, מצד עתיק יומין שנעלם בתוך א"א. דְּהָא חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת בִּתְלָת רֵישִׁין אִינוּן, וְהָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כֹּלָּא. שהרי חג"ת דעתיק מתלבשים בג' מוחין דא"א, וכאן בע"ק נשרשו כולם, וְהָכִי מָטָא לְתַתָּא כְּגַוְנָא דָּא עַד שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא וְהָכִי בִּתְלָת מִתְפָּרְשָׁן. וכך יורד למטה כענין זה עד השכינה שהיא כללות הכל, וכך נחלקים בשלושה.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, גּוּלְגַּלְתָּא דָּא בְּכַמָּה דַּרְגִּין אִתְפַּשְׁטַת. אבל, בא וראה, הגולגולת הזו של א"א בכמה מדרגות מתחלקת, אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנוּ מִילִין בִּתְלָת, הָכִי אִיהִי בִּתְלָת אִתְקַשְּׁרַת, וְאִינּוּן תְּלָת הָוְיָי"ן וְחַד כָּלִיל לוֹן כַּחֲדָא. אבל כיון שנתקנו הדברים בשלושה, כך היא בשלושה נקשרת, והם שלושה הויו"ת ואחת שכוללת אותם כאחד. וּבְגִין כָּךְ הָכָא אִשְׁתְּרָשׁוּ דַּרְגִּין בְּסִידוּרָא שְׁלִים, ולכן, כאן נשרשים המדרגות בסידור שלם, וְאִינּוּן תְּלֵיסַר חִיוַרְתִּי דְּנַהֲרָן, חַד מֵאֶמְצָעִיתָא כְּלָלָא דְּכֹלָּא, ד' לִימִינָא וְד' לִשְׂמָאלָא וְד' לְבָתַר קְדָלָא. והם שלושה עשר חיוורתא – לבנוניות שבין השערות שמאירים, אחד באמצע שהוא כללות הכל, ד' מימין, ד' לשמאל, וד'  לאחורי העורף. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא לְתַתָּא, וְאִתְכְּלִיל בְּשְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי ד' סַמְכָא רְבִיעָאָה תְּחוֹתַיְיהוּ, וְדָא הוי"ה דְּכָלִיל לוֹן. וכך מתחלקים הכל למטה, ונכללים בשכינה שהיא אות ד' של הוי"ה, המשענת הרביעית שתחתיהם, והיא עצמה הוי"ה שכוללת אותם. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד, דִּכְתִיב והכל הוא אחד שכתוב "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא כֹּלָּא הָכִי בִּתְלֵיסָר אִתְפְּרַשׁ וַדַּאי, בְּרָזָא דִּתְלַת וְחַד דְּכָלִיל לוֹן. שהרי הכל כך בשלושה עשר נחלק ודאי, בסוד השלושה שבג' קוים ואחת שכוללת אותם.

וּזְעֵיר אַנְפִּין אִיהוּ אָ"ח, וְאִינּוּן ט' דַּרְגִּין דִּילֵיהּ תְּלָת תְּלָת תְּלָת, לָקֳבֵל אַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת, וּלְקִבְלֵיהּ וְלָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא דְּנָפְקַת מִינֵּיהּ. וז"א הוא סוד א"ח, גימ' סוד ט' מדרגות שלו: שלושה- חב"ד, שלושה – חג"ת, שלושה – נה"י. כנגד אבא ואימא ודעת ראשי הקוים, וכנגדו השכינה שהיא סוד ד' שאח"ד שבנויה ממלכויות ט' המדרגות ונכללים בה ויוצאת ממנו. אֲבָל שְׁכִינְתָּא בְּחַד דְּכָלִיל תַּלְיָא וְדָא ד'. כֹּלָּא אִיהוּ אֶחָ"ד. אבל השכינה עצמה היא בחינת הוי"ה אחת שכוללת  ותלויה בהם והיא סוד ד' דאחד ואות רביעית של הוי"ה. דְּהָכִי תְּלָת שַׁרְיָין מִלְעֵילָּא וּמִתְפַּשְּׁטָן בְּדַרְגֵיהוּן עַד דְּמָטֵי לְתַתָּא. שכך סדר השלושה וכללותן מתחילות מלמעלה ומתפשטות במדריגותיהם עד  שמגיעות למטה, כְּדֵין נָפְקַת ד' אֲבַתְרַיְיהוּ, וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד. ואז יוצאת הבחינת ד' אחריהן, והכל הוא אחד.  וְדָא י'ו'י' א', אֶחָד וַדַּאי. וזה סוד ההשתלשלות הרמוז באות א' של א"חד הבנויה מ י' ו' י' אחד ודאי. יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא כֹּלָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִלֵּין אִשְׁתְּרַשׁ, ימין ושמאל ואמצע, הכל בשלושת הראשים האלה נשרש הרמוזים ב- י'ו'י', לְאַקָּמָא דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמָא בְּקִיּוּמָא שְׁלִים. להעמיד הנהגת העולם בקיום שלם בג' קוי הנהגת חסד דין ורחמים. וְרָזִין אִשְׁתְּמוֹדְעָן לְחַכִּימֵי לִבָּא, תַּלְיָין דָּא מִן דָּא בְּשִׁיעוּרָא שְׁלִים. וסודות ההנהגה נודעים לחכמי הלב, תלוים זה מזה בשיעור שלם.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ מִילִין דְּתַלְיָין בִימִינָא מֵהָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן, בְּאִלֵּין חִיוַרְתִּי דְּרֵישָׁא וַדַּאי. בא וראה, כל הדברים התלוים בימין – קו החסד, מכאן נשרשים, באלה חוירתי – לבנוניות שבראש א"א ודאי. וְכָל דַּרְגִּין נָטְלִין לְפוּם רָזָא לִימִינָא אוֹ לִשְׂמָאלָא אוֹ לְאֶמְצָעִיתָא. וכל המדריגות, לוקחות כפי סודם, לימין או לשמאל או לאמצע. וְכֹלָּא מֵהָכָא תַּלְיָא מִתְּלָת רֵישִׁין אִלֵּין דְּאִתְמָרוּ. וכולם מכאן תלוים – באלו שלושת הראשים שנאמרו, דְּהָא בְּגוֹ רֵישָׁא דָּא קַדְמָאָה, מוֹחָא חַד סָתִים אִשְׁתְּכַח וְדָא רֵישָׁא תְלִיתָאָה. שהרי בתוך הראש הראשון הזה של א"א, נמצא מוח אחד נעלם וזה הראש השלישי – מוח החכמה, דְּעֵילָּא מִינֵּיהּ קָיְימָא חַד אֲוִירָא דְּלָא אִתְּפַס וְאִיהוּ רֵישָׁא תִּנְיָנָא. ולמעלה ממנו נמצא מוח אוירא שלא נתפס, והוא הראש השני. וּמוֹחָא דָּא לִשְׂמָאלָא קָאִים דְּהָכִי תַּלְיָא בֵּיהּ מִלְעֵילָּא. ומוח זה עומד בשמאל, שכך הוא תלוי ממה שנמצא למעלה, וּמֵהָכָא אִתְעֲבִיד כֹּלָּא דִּכְתִיב ומכאן נעשה הכל שנאמר "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד) וְרָזָא עִלָּאָה אִיהוּ, וסוד עליון הוא,