זָכָה עט"ר הָרַמְחַ"ל בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא שֶׁגִּלּוּ וְהִכְתִּיבוּ לוֹ מִשָּׁמַיִם אֵת זֹּהַר הַגְּאוּלָה – תִּיקוּנֵי זֹוהַר תִּנְיָינָא – חֵלֶק הַזּוֹהַר שֶׁלֹּא הִתְגַּלָּה בְּיָמָיו שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי זי"ע. בָּרִאשׁוֹנָה נִכְתְּבוּ תִּיקוּנֵי זֹוהַר ע"י רשב"י, וְתוֹכְנָם כּוֹלֵל שִׁבְעִים תִּקּוּנִים שֶׁנִּכְתְּבוּ עַל הַפָּסוּק הָרִאשׁוֹן "בְּרֵאשִׁית בָּרָא", אֶלָּא שֶׁהַחֵלֶק הָעוֹסֵק בְּסוֹדוֹת הַגְּאוּלָה לֹא נִכְתַּב / אוֹ שֶׁלֹּא נִיתַּן לוֹ רְשׁוּת לְכוֹתְבוֹ. זַכָּה עט"ר הרמח"ל הַמָּאוֹר הַקָּדוֹשׁ וְנִבְחַר לִכְתֹּב וּלְגַלּוֹת אֶת תִּיקוּנֵי זֹוהַר תִּנְיָינָא – שִׁבְעִים תִּקּוּנִים הַנִּדְרָשִׁים עַל הַפָּסוּק הָאַחֲרוֹן שֶׁבַּתּוֹרָה "וְכָל הַיָּד הַחֲזָקָה" (ראה אופן הגילוי). הַתִּיקוּנִים כּוֹלְלִים סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים בַנּוֹשְׂאִים שׁוֹנִים שֶׁלֹּא נִתְפָּרְשׁוּ בַּזּוֹהַר רשב"י, וְכֵן גִּלּוּיִים עֶלְיוֹנִים אוֹדוֹת הַגְּאוּלָה שֶׁנִּזְכֶּה אֵלֶיהָ בב"א.
וכך כתב בענוותנותו עט"ר באגרת אודות תיקוני זוהר תניינא:
"תִּקּוּן הַזּוֹהַר הוּא הָעוֹלֶה עַל כוּלָּם. וְהִנֵּה זָכָה רַשְׁבִּ"י לִהְיוֹת הַכֶּלִי הָאֶמְצָעִי לְהַמְשִׁיךְ תִּקּוּן זֶה, וְעָשָׂה הַזּוֹהַר. אֲבָל הָאֱמֶת, שֶׁלֹּא יָצָא אֶלָּא חֵלֶק אֶחָד מֵאוֹר מֵאוֹתָהּ הַבְּחִינָה, וְזֶה לְצֹרֶךְ מַה שֶׁיְּקַיֵּם יִשְׂרָאֵל וְכָל הָעוֹלָם בִּזְמַן הַגָּלוּת.אַךְ הַתִּקּוּן הָאֲמִתִּי הוּא, שֶׁיִּהְיֶה עִנְיַן זֶה קַיָּם תָּמִיד, שֶׁלֹּא יִפָּסֵק (בְּעֵת שֶׁיַּעֲלֶה הַתִּקּוּן בַּחֲזָרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה בְּסוֹד אוֹר חוֹזֵר). וְהִנֵּה אַחֲרֵי הָרַשְׁבִּ"י עָלָיו הַשָּׁלוֹם חָזְרָה הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְסָתְמָה, כִּי לֹא הָיָה תִּקּוּן אֶלָּא לְשָׁעָה. וְעַל כֵּן אַחֲרֵי הָרַשְׁבִּ"י נִסְתְּמוּ הַדְּבָרִים, עַד שֶׁבָּא הָאֲרִ"י זלה"ה, וְאָז הֵאִירָה הֶאָרָה מִבְּחִינַת הַהֶאָרָה הָרִאשׁוֹנָה, שֶׁהֵאִירָה בִּזְמַן הָרַשְׁבִּ"י עָלָיו הַשָּׁלוֹם. וְאָז נִתַּן לוֹ לְפָרֵשׁ דַּוְקָא עִנְיַן הַזּוֹהַר שֶׁל רַשְׁבִּ"י עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהוּא שְׁלֵמוֹת הֶאָרָה הָרִאשׁוֹנָה… וְעַתָּה בִּרְצוֹת ה' לְהֵיטִיב לְעַמּוֹ רָצָה לְגַלּוֹת עוֹד אוֹרָה חֲדָשָׁה מִבְּחִינַת הַזּוֹהַר גַּם כֵּן, וְהוּא בְּחַסְדּוֹ בָּחַר בִי" (אגרת טו, לשון הרמח"ל מתוך אגרות רמח"ל).
כְּשֶׁכָּתַב רשב"י עָלָיו הַשָּׁלוֹם אֶת הַזּוֹהַר, הָיוּ עִמּוֹ בַּתְּחִילָּה עֲשָׂרָה צַדִּיקִים, וְאַחֲרֵי הָאִדְּרָא הַקַּדִּישָׁא נוֹתְרוּ שִׁבְעָה. "הַחֶבְרוּתָא" שֶׁל עט"ר הרמח"ל הָיוּ נִשְׁמוֹת הָאָבוֹת, מַלְאָכִים, צַדִּיקֵי עֶלְיוֹן וּבִפְרָט מֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה, אָדָם הָרִאשׁוֹן, אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא, רַבִּי הַמְנוּנָא סָבָא, מט"ט שָׂרָא רָבָא, וְעוֹד.
מְעַט מִזְּעֵיר קוֹל אֱלֹהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ שֶׁנֶּאֶמְרוּ בְּתִקּוּנֵי זּוֹהַר תִּנְיָינָא הַקָּדוֹשׁ:
"וְהָא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר… סוֹד הַפְּנִימִיּוֹת הוּא כֻּלּוֹ אוֹר, וּבוֹ יִזְכּוּ יִשְׂרָאֵל לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה וְיִנָּצְלוּ מֵחֶבְלֵי הַגְּאוּלָה בְּכֹחַ הַזּוֹהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁלְּךָ הָרַמְחַ"ל וּבַזֹּהַר שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי הַמָּאוֹר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁאֵלּוּ שְׁתֵּי עֵינַיִם: אֶחָד נִפְתָּח בְּשִׁבְעִים תִּקּוּנִים שֶׁל רַשְׁבִּ"י בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא וְהוּא עַיִן יָמִין לִשְׁמוֹר אֶת יִשְׂרָאֵל בְּגָלוּת, וְעַיִן שְׁנִיָּה הִיא הַשִּׁבְעִים תִּקּוּנִים שֶׁלָּךְ הָרַמְחַ"ל וְהִיא עַיִן שְׂמֹאל שֶׁתִּפָּתַח עַל אוּמוֹת הָעוֹלָם בַּגְּאֻלָּה לָקַחַת נְקָמוֹת מֵהֶם. וְיִשָּׁבְּרוּ שִׁבְעִים שָׂרִים גְּדוֹלִים לִפְנֵי הַשְּׁכִינָה לְמַעְלָה וּכְנֶגְדָם יִפְּלוּ כָּל אוּמוֹת הָעוֹלָם לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמָטָּה. בְּשִׁבְעִים תִּקּוּנִים אֵלֶּה יִּתְגַּלֶּה הַכֹּל.וּבַזְּמַן שֶׁנַּעֲשׂוּ שִׁבְעִים תִּקּוּנִים שֶׁל רַשְׁבִּ"י בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא הִתְחִיל הַתִּקּוּן לְהִתָּקֵן מִלְמַעְלָה לְמָטָּה – מֵרֵאשִׁית הַכֹּל וְעַד הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה וְזֶה "בְּרֵאשִׁית". וְעַתָּה נִשְׁלַם הַתִּקּוּן שֶׁחוֹזֵר מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה בַּסּוֹד הַיָּדוּעַ" (מלוקט ומתורגם מתוך תיקוני זוהר תניינא).
בְּחַסְדֵי ה', זָכִינוּ לִכְתֹּב וּלְצָרֵף פֵּירוּשׁ "נוֹפֶת צוּפִים", פֵּירוּשׁ / תַּרְגּוּם קַל – שָׁוֶה לְכָל נֶפֶשׁ, הַפּוֹתֵחַ אֶת פָּשַׁט הַהֲבָנָה בְּדִבְרֵי אֵשׁ. הַפֵּירוּשׁ מוּבָא בְּכָל דַּף בְּחֶלְקוֹ הַתַּחְתּוֹן מִתַּחַת לְשׁוּרוֹת הַמָּקוֹר.
כְּמוֹ כֵּן, נִתְחַבֵּר "תִּיקּוּן הַיִּחוּד הַיּוֹמִי" תִּיקּוּן הַמְּחַבֵּר אֶת זֹוהַר רשב"י והרמח"ל לִהְיוֹת אֶחָד. רְאֵה כָּאן בְּהַרְחָבָה.
עַתָּה הִגִּיעַ זְמַן הַגְּאוּלָה וּבְכֹחַ גִּלּוּי שִׁבְעִים תִּיקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא שֶׁל הָרַמְחַ"ל נִזְכֶּה לִשְׁלֵמוּת הַתִּקּוּן בִּגְאֻלָּה שְׁלֵמָה בב"א.
מומלץ מאוד לצפות בשיעור "הזוהר הסודי והלא מוכר" שמובא לעיל המרחיב אודות תיקוני זוהר תניינא.
מפאת חוסר תקציב, המהדורה שברשותנו היא דיגיטלית בלבד ולא מודפסת. ניתן בכל דף להדפיס / להעתיק לוורד לצורך שימוש עצמי ולימודי (שאינו מסחרי), ניתן לצטט קטעים ובלבד שתצורף אליהם כתובת האינטרנט וקרדיט "לאתר קהילת הרמח"ל".
לחץ כאן לצפיה במקור כתב היד. (לא תמיד עובד)
לחיצה על כותרת התיקון פותחת לשונית תוכן עניינים פנימי מורחב.
ב' ההקדמות ממוספרות בכתב יד בדפים א'- יב'. תיקונא קדמאה מתחיל שוב מעמ' א'. לכן, למספרי עמודי ההקדמה הוקדמה (ה) לציין הקדמה.
דף (ה)א' |
הקדמה א.א. מאמר רישא וסופא. סוד הייחוד בתורה – הקשר רישא לסופא. המשכילים – מלמדים את התורה (משכילים את הזולת). סוד ז' זהרים: זוהר א' – חסד – אור התורה (מים). זוהר ב' – גבורה – שמחת התורה (יין), מצד בעלי קבלה – עץ החיים. זוהר ג' – תפארת – יניקת התורה, מזון לנשמה (חלב). |
---|---|
דף (ה)ב' |
זוהר ד' – נצח – תוקף התורה. זוהר ה' – הוד התורה. זוהר ו' – יסוד ומלכות – גילוי סודות התורה. חכמי התורה. זוהר ז' – כלולות ז' זהרים נכללים בזהר היוצא מן הצדיק. סוד המילה זהר. ז' זהרים, ה' ספרים, ר' עולמות (חכמה ובינה). "והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע" – זהו הרמח"ל המרווה את השכינה ואת שאר צדיקי העולם השותים מתורתו. ז' זהרים, ה' ספרים, ר' עולמות (חכמה ובינה). "והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע" – זהו הרמח"ל המרווה את השכינה ואת שאר צדיקי העולם השותים מתורתו.
|
דף (ה)ג' |
הרמח"ל דולה ומשקה לישראל. סוד המשכת הצדקה והחסד ע"י היסוד. סוד "שמע ישראל" שם הוי"ה – סוד הייחוד, שם אלהים – התפשטות במדרגות, ה' אחד – חזרה לאחדות. אומות העולם וכוחות הטומאה עומדים בפירוד בסוד אל"ה. כשישראל הלכו למלחמה, התחזקו באמונת הייחוד הנלחמת בעבורם. גדעון נטל את חרב השכינה בסוד חרב לה'.
|
דף (ה)ד' |
בהר סיני התגלה הוד היחוד וחיבור שם אלהים בהוי"ה. מצרים קבלו את מכותיהם מאותו המקום שרצו להתחזק בו כנגד ישראל. התורה נעוץ סופה בתחילתה בסוד ניקודי האות ו' המעידים על א' – אלופו של עולם.
|
דף (ה)ה' |
מצדיקי הכוכבים – ב' משיחין המקבלים הארה עתיק ומהם מאירים כלל ישראל. מיעוט רבים שניים – חיבור קודשא ב"ה ושכינתא לעולם.האבות הם המרכבה כשמתחברים בשכינה. בגלות היסוד אינו משפיע במלכות והתפארת קשור בפנימיות המלכות. יחיד ורבים הלכה כרבים – חיבור האבות בשכינה. לעתיד לבוא יגאל היסוד שהיא יחיד את השכינה. |
דף (ה)ו' |
תורה חדשה תצא מאיתי, טל תורה יחיה העתיד לבוא את המתים. טל היוצא מעתיקא קדישא. המשיחין האבות, דוד והצדיקים ימשיכו הארות עליונות שיאירו בו זמנית לכל ישראל. ראשי הסנהדראות יקבלו את אורם מהמשיחין וכל הצדיקים וימשיכו אותם בכל צד לכלל ישראל. |
דף (ה)ז' |
שבעים תיקונים של רשב"י הם אור ישר, שבעים תיקונים של הרמח"ל הם אור חוזר ומשלימים את תיקון השכינה. משה וב' משיחין ממשיכים את הארת הבינה המאבדת את הסטרא אחרא. סוד שם אלהי"ם חיבור אל"ה מ"י. |
דף (ה)ח' |
סוד משי"ח נחש דקדושה שעוקר את נח"ש הטומאה והאלהים האחרים. סוד שם יעקב שבו תלויה הגאולה בסוד חיבור יהו"ה אלהי"ם, הנעשה ע"י זוהר תניינא. שמרי השכינה יאבדו את אומות עובדי עבודה זרה. מצות קן ציפור שייכת למשיח שיעשה קן לשכינה ולנשמות הנודדות עמה בגלות. |
דף (ה)ט' |
בגאולה לא יוכלו להרע לשכינה, וינצלו ב' המשיחין ויקחו נקמות באוה"ע עע"ז מכח העוסקים בפנימיות התורה. |
דף (ה)י' |
דף יא' |
חטאי התחתונים נותנים מקום לס"א להרחיב תחומה, וגם הוא רק כפי רשות שמים. החטאים יוצרים את ענני הסטרא אחרא המונעים מהתפילות לעלות, וניתן לבוקעם רק בכח הדמעות. |
---|---|
דף יב' |
דמעות המשכילים מוסיפים הוד ויקר לפניהם מהארת השכינה. והיו עיניך רואות את מוריך, המשכת הארת הצדיקים מכח ראיית הנשמה. המשיחין הם המשכילים שיזהירו מאור השכינה בגאולה. הארת הקשת היא השכינה המאירה בזמן הראוי לחורבן רק למי שדבק בתורה. |
תוכן העניינים:
בימים אלה מתבצעת עריכה מורחבת וחדשה.
אנא העזרו בסבלנות להשלמתה.
תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה: דף: כג'.
תִּקּוּנָא עֲשִׂירָאָה: דף: כג'.
תִּקּוּנָא חַדְסַר: דף: כג'. כד', כה', כו',
תיקונא תריסר: דפים: כו', כז',
תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר: דפים: כז', כח', כט', ל',
תִּקּוּנָא אַרְבֵּיסַר: דף: ל', לא',
תִּקּוּנָא חֲמֵיסַר: דפים: לא', לב', לג', לד',
תִּקּוּנָא שִׁיתְּסַר: דפים: לד', לה', לו',
תִּקּוּנָא שִׁיבְסַר: דפים : לו', לז',
תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי: דפים: לז', לח', לט', מ',
תִּקּוּנָא תְּשַׁסְרֵי: דפים: מ', מא',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין: דף: מא', מב',
תִּקּוּנָא חַד וְעֶשְׂרִין: דפים: מג', מד',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְרֵין: דפים: מד', מה',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְלַת: דפים: מה', מו', מז',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְאַרְבַּע: דפים: מז', מח', מט',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְחַמְשָׁא: דפים: מט', נ', נא',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְשִׁית: דף: נא',
תִּקּוּנָא שֶׁבַע וְעֶשְׂרִין: דפים :נא', נב',
תְמַנְיָא וְעֶשְׂרִין: דפים: נב', נג', נד', נה',
תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע: דפים נה', נו', נז', נח',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין: דפים: נח', נט', ס',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַד: דפים: סא', סב',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וּתְרֵין: דף: סב', סג',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וּתְלַת: דפים: סג', סד', סה', סו', סז', סח', סט', ע', עא', עב',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְאַרְבַּע: דף: עג',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא: דף. עג', עד',
תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְשִׁתָּא: דף: עה',
תִּקּוּנָא שֶׁבַע וּתְלָתִין: דף: עה',
תִּקּוּנָא תְּמָנְיָא וּתְלָתִין: דפים: עו', עז', עח', עט', פ', פא', פב', פג', פד',
תִּקּוּנָא תֵּשַׁע וּתְלָתִין: דפים: פג', פד', פה', פו', פז', פח',
תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין: דפים: פח', פט',
תִּקּוּנָא חַד וְאַרְבְּעִין: דפים: פט', צ', צא',
תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין: דפים: צא', צב', צג',
תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְלַת: דפים: צג', צד',
תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וְאַרְבַּע: דפים: צד', צה', צו', צז',
תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וְחַמְשָׁא: דף: צז', צח',
תִּקּוּנָא שִׁית וְאַרְבְּעִין: דפים: צח', צט',
תִּקּוּנָא שֶׁבַע וְאַרְבְּעִין: דפים: ק', קא',
תִּקּוּנָא תְּמָנְיָא וְאַרְבְּעִין: דף: קא', קב',
תִּקּוּנָא תֵּשַׁע וְאַרְבְּעִין: דף: קב',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין: דף: קב', קג',
תִּקּוּנָא חַד וְחַמְשִׁין: דף: קג',
תִּקּוּנָא תְּרֵין וְחַמְשִׁין: דף: קג',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וּתְלַת: דף: קד'.
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וְאַרְבַּע: דפים: קה', קו', קז', קח', קט', קי', קיא', קיב', קיג'.
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וְחַמְשָׁא: דף: קיג'. קיד',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וְשִׁתָּא: דפים: קיד', קטו', קטז',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וָשֶׁבַע: דף: קטז',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וּתְמַנְיָא: דפים: קטז', קיז', קיח',
תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וָתֵשַׁע: דף: קיח',
תִּקּוּנָא שִׁתִּין: דף: קיט'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחַד: דף: קיט'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וּתְרֵין: דף: קכ'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וּתְלַת: דף: קכ'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְאַרְבַּע: דף: קכא'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ: דף: קכא'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְשִׁתָּא: דף: קכב'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וָשֶׁבַע: דף: קכב'.
תִּקּוּנָא תְּמָנְיָא וְשִׁתִּין: דף: קכג'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה: דפים: קכד', קכה', קכו'.
תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דפים: קכו'. קכז', קכח', קכט', קל', קלא', קלב', קלג', קלד', קלה', קלו', קלז', קלח', קלט', קמ', קמא', קמב', קמג', קמד', קמה',
(המשך) תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה: דפים: קמד', קמה', קמו', קמז', קמח', קמט',
תִּקּוּנָא שִׁבְעִין דפים: קמט', קנ', קנא', קנב', קנג', קנד', קנה', קנו', קנז', קנח', קנט', קס', קסא', קסב', קסג', קסד', קסה', קסו', קסז', קסח', קסט', קע', קעא', קעב',