עמודים נוספים בפרק זה
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. פְּרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. גזל השכיר.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. גזל הנמשך מאונאה.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. עריות.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. איסורי מאכלות.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. הוֹנָאַת דְּבָרִים. הַלְבָּנַת הַפָּנִים. הַכְשָׁלַת הָעִוֵּר בְּעֵצָה.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. רְכִילוּת. שִׂנְאָה וּנְקִימָה. שְׁבוּעוֹת.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. דְּבַר שֶׁקֶר.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. חִלּוּל הַשֵּׁם ואיסורי דרבנן.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. נקיות המידות. גאוה.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. כעס.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. קנאה.
- מסילת ישרים | נקיות. יא'. ממון וכבוד.
מסילת ישרים | בִּפְרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת.
גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן.
פְּרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת רַבִּים הֵם מְאֹד וְהִנָּם, כְּכָל הַפְּרָטִים שֶׁבְּכָל הַשְּׁלֹשׁ מְאוֹת שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶׂה. כִּי אָמְנָם עִנְיַן הַמִּדָּה כְבָר אָמַרְתִּי שֶׁהוּא לִהְיוֹת נָקִי מִכָּל עַנְפֵי הָעֲבֵירוֹת. וְאוּלָם אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל הָעֲבֵירוֹת מִשְׁתַּדֵּל הַיֵּצֶר הָרָע לְהַחֲטִיא אֶת הָאָדָם, כְּבָר יֵשׁ מֵהֶם שֶׁהַטֶּבַע מְחַמְּדָן יוֹתֵר וּבָהֶן מַרְאֶה לוֹ יוֹתֵר הֶיתֵּרִים, אֲשֶׁר עַל כֵּן יִצְטָרֵךְ בָּהֶן יוֹתֵר חִיזּוּק לְנַצֵּחַ אֶת יִצְרוֹ וּלְהִנָּקוֹת מִן הַחֵטְא. וְכֵן אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "גָּזֵל וַעֲרָיוֹת נַפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם מְחַמַּדְתָּן ומִתְאַוָּה לָהֶן" (חגיגה י"א ב').
רוב בני אדם טועמים טעם גניבה.
פְּרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת רַבִּים הֵם מְאֹד וְהִנָּם, כְּכָל הַפְּרָטִים שֶׁבְּכָל הַשְּׁלֹשׁ מְאוֹת שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶׂה. כִּי אָמְנָם עִנְיַן הַמִּדָּה כְבָר אָמַרְתִּי שֶׁהוּא לִהְיוֹת נָקִי מִכָּל עַנְפֵי הָעֲבֵירוֹת. וְאוּלָם אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָל הָעֲבֵירוֹת מִשְׁתַּדֵּל הַיֵּצֶר הָרָע לְהַחֲטִיא אֶת הָאָדָם, כְּבָר יֵשׁ מֵהֶם שֶׁהַטֶּבַע מְחַמְּדָן יוֹתֵר וּבָהֶן מַרְאֶה לוֹ יוֹתֵר הֶיתֵּרִים, אֲשֶׁר עַל כֵּן יִצְטָרֵךְ בָּהֶן יוֹתֵר חִיזּוּק לְנַצֵּחַ אֶת יִצְרוֹ וּלְהִנָּקוֹת מִן הַחֵטְא. וְכֵן אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "גָּזֵל וַעֲרָיוֹת נַפְשׁוֹ שֶׁל אָדָם מְחַמַּדְתָּן ומִתְאַוָּה לָהֶן" (חגיגה י"א ב').
וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ רוֹאִים, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא רוֹב בְּנֵי הָאָדָם גַּנָּבִים בְּגָלוּי הֵם, דְּהַיְינוּ, שֶׁיִּשְׁלְחוּ יָד מַמָּשׁ בְּמָמוֹן חַבְירֵיהֶם לָקַחַת וְלָשׂוּם בִּכְלֵיהֶם – אַף עַל פִּי כֵן רוּבָּם טוֹעֲמִים טַעַם גְּנֵבָה בְּמַשָּׂאָם וּמַתָּנָם, בַּמֶה שֶּׁיּוֹרוּ הֶיתֵּר לְעַצְמָם לְהִשְׂתַּכֵּר אִישׁ בְּהֶפְסֵדוֹ שֶׁל חֲבֵירוֹ, וְיֹאמְרוּ "לְהַרְוִיחַ שָׁאנֵי".
וְאוּלָם לָאוִים הַרְבֵּה נֶאֶמְרוּ בְּגָזֵל: "לֹא תַעֲשֹׁק", "לֹא תִגְזֹל", "לֹא תִגְנֹבוּ, וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ", "לֹא תֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו", "לֹא תַשִּׂיג גְּבוּל רֵעֲךָ". הֵן כָּל אֵלֶּה חִילּוּקֵי דִינִים שֶׁבְּגָזֵל, כּוֹלְלִים מַעֲשִׂים רַבִּים מִן הַמַּעֲשִׂים הַנַּעֲשִׂים בִּכְלָל הַמַּשָּׂא וְהַמַּתָּן הַמְּדִינִי, וּבְכֻלָּם אִסּוּרִים רַבִּים. כִּי לֹא הַמַּעֲשֶׂה הַנִּיכָּר וּמְפוּרְסָם בְּעוֹשֶׁק וּבְגָזֵל הוּא לְבַדּוֹ הָאָסוּר, אֶלָּא כָּל שֶׁסּוֹף סוֹף יַגִּיעַ אֵלָיו וְיִגְרוֹם אוֹתוֹ, כְּבָר הוּא בִּכְלַל הָאִיסּוּר.
ואת אשת רעהו לא טמא.
וְעַל זֶה אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ""וְאֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ לֹא טִמֵּא" (יחזקאל י"ח ו') – "שֶׁלֹּא יָרַד לְאֻמָּנוּת חֲבֵרוֹ" (סנהדרין פ"א א'). וּכְבָר הָיָה רַבִּי יְהוּדָה אוֹסֵר לְחֶנְוָנִי שֶׁלֹּא יְחַלֵּק קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים לְתִינוֹקוֹת כְּדֵי לְהַרְגִּילָן שֶׁיָּבוֹאוּ אֶצְלוֹ, וְלֹא הִתִּירוּ חֲכָמִים אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁגַּם חֲבֵירָיו יָכוֹלִים לַעֲשׂוֹת כֵּן (בבא מציעא ס' א'). וְאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "קָשֶׁה גֵּזֶל הֶדְיוֹט מִגֵּזֶל גָּבוֹהַּ, שֶׁזֶּה הִקְדִּים חֵטְא לִמְעִילָה וְזֶה הִקְדִּים מְעִילָה לְחֵטְא" וכוּ' (בבא בתרא פ"ח ב').