מסילת ישרים מְנֻקָּד

"מְסִלַּת יְשָׁרִים סוּר מֵרָע".

 

מסילת ישרים הוא ספרו הידוע ביותר של עט"ר הרמח"ל הקדוש. התנ"ך של ספרי המוסר ואבן יסוד לכל החפץ לעלות במסילת העולה לדבקות בה' ית'. גאונותו של עט"ר מופיעה בספר זה במלא תפארתה בכך שלקח את המסלולים האדירים מעומקי הכוונות והפכם לעבודת ה' ומשנה ערוכה המאפשרת לכל עובד ה' להגיע לדבקות בו – ללא צורך בידע בתורת הסוד ובכוונות אלא על דרך עבודה השווה לכל נפש. באופן נדיר, זכתה מסילת ישרים והתקבלה עוד בחייו בכל עדות וקהילות ישראל.

עתה (תשע"ט) התגלה כתב יד מסילת ישרים מהדורה קמא, פתרון שער התורה הנעלם.

וכך פותח עט"ר את מסילת ישרים: "יְסוֹד הַחֲסִידוּת וְשׁוֹרֶשׁ הָעֲבוֹדָה הַתְּמִימָה – הוּא שֶׁיִּתְבָּרֵר וְיִתְאַמֵּת אֵצֶל הָאָדָם מַה חוֹבָתוֹ בְּעוֹלָמוֹ, וּלְמַה צָּרִיךְ שֶׁיָּשִׂים מַבָּטוֹ וּמְגַמָּתוֹ בְּכָל אֲשֶׁר הוּא עָמֵל כָּל יְמֵי חַיָּיו.

מסילת ישרים מנוקד ומחולק לפרקים
מסילת ישרים מנוקד ומחולק לפרקים

מסילת ישרים. "מְסִילַּת יְשָׁרִים סוּר מֵרָע". מְעַטִּים יִהְיוּ מִן הַמִּין הַזֶּה, אֲשֶׁר יִקְבְּעוּ עִיּוּן וְלִימּוּד עַל עִנְיְנֵי שְׁלֵימוּת הָעֲבוֹדָה, עַל הָאַהֲבָה, עַל הַיִּרְאָה, עַל הַדְּבֵיקוּת וְעַל כָּל שְׁאָר חֶלְקֵי הַחֲסִידוּת.

וְלֹא מִפְּנֵי שֶׁאֵין דְּבָרִים אֵלֶּה עִיקָּרִים אֶצְלָם, כִּי אִם תִּשְׁאַל לָהֶם, כָּל אֶחָד יֹאמַר שֶׁזֶּהוּ הָעִיקָּר הַגָּדוֹל, וְשֶׁלֹּא יְדוּמֶּה חָכָם שֶׁיִּהְיֶה חָכָם בֶּאֱמֶת, שֶׁלֹּא יִתְבָּרְרוּ אֶצְלוֹ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. אַךְ מַה שֶּׁלֹּא יַרְבּוּ לְעַיֵּין עָלָיו הוּא מִפְּנֵי רוֹב פִּרְסוּם הַדְּבָרִים וּפְשִׁיטוּתָם אֶצְלָם, שֶׁלֹּא יֵרָאֶה לָהֶם צוֹרֶךְ לְהוֹצִיא בְּעִיּוּנָם זְמַן רָב. וְלֹא יִשָּׁאֵר לִימּוּד הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וּקְרִיאַת הַסְּפָרִים מִזֶּה הַמִּין, כִּי אִם אֵצֶל אוֹתָם שֶׁאֵין שִׂכְלָם כָּל כָּךְ דַּק וְקָרוֹב לִהְיוֹת גַּס, שֶׁאֵלֶּה תִּרְאֶה אוֹתָם שׁוֹקְדִים עַל כָּל זֶה וְלֹא יָזוּזוּ מִמֶּנּוּ… וְאוּלָם תּוֹלְדוֹת הַמִּנְהָג הַזֶּה רָעוֹת מְאֹד לַחֲכָמִים וְלַבִּלְתִּי חֲכָמִים, כִּי גוֹרֵם שֶׁמֵּאֵלֶּה וּמֵאֵלֶּה יֶחְסַר הַחֲסִידוּת הָאֲמִיתִּי וְיִהְיֶה יָקָר מְאֹד לִמְצוֹא אוֹתוֹ בָעוֹלָם. כִּי יֶחְסַר מִן הַחֲכָמִים לְמִיעוּט עִיּוּנָם בּוֹ. וְיֶחְסַר מִן הַבִּלְתִּי חֲכָמִים לְמִיעוּט הַשָֹּגָתָם אוֹתוֹ, עַד שֶׁיְּדַמּוּ רוֹב בְּנֵי הָאָדָם שֶׁהַחֲסִידוּת תָּלוּי בַּאֲמִירַת מִזְמוֹרִים הַרְבֵּה, וּוִידּוּיִם אֲרוּכִּים מְאֹד, צוֹמוֹת קָשִׁים וּטְבִילוֹת קֶרַח וָשֶׁלֶג, כֻּלָּם דְּבָרִים אֲשֶׁר אֵין הַשֵּׂכֶל נָח בָּהֶם וְאֵין הַדַּעַת שׁוֹקְטָה.

וְהַחֲסִידוּת הָאֲמִיתִּי הַנִּרְצֶה וְהַנֶּחְמָד רָחוֹק מִצִּיּוּר שִׂכְלֵנוּ, כִּי זֶה דָבָר פָּשׁוּט, – "מִלְּתָא דְלָא רַמְיָא עֲלֵיהּ דֶּאִינִישׁ, לָאו אַדַּעְתֵּיהּ" (שבועות מ"א ב'). וְאַף עַל פִּי שֶׁכְּבָר קְבוּעִים בְּלֵב כָּל הָאָדָם הַיָּשָׁר הַתְחָלוֹתָיו וִיסוֹדוֹתָיו, אִם לֹא יַעֲסוֹק בָּהֶם – יִרְאֶה פְּרָטָיו וְלֹא יַכִּירֵם, יַעֲבוֹר עֲלֵיהֶם וְלֹא יַרְגִּישׁ בָּם.

 

תוכן העניינים מסילת ישרים:

פתיחה.


פרק א'. בְּבֵאוּר כְּלַל חוֹבַת הָאָדָם בְּעוֹלָמוֹ. 


פרק ב'. הַזְּהִירוּת.


 פרק ג'. בְּבֵאוּר חֶלְקֵי הַזְּהִירוּת.


 פרק ד'. בְּדֶרֶךְ קְנִיַּת הַזְּהִירוּת.


 פרק ה. בְּבֵאוּר מַפְסִידֵי הַזְּהִירוּת וְהַהַרְחָקָה מֵהֶם.


 פרק ו'. זריזות.


 פרק ז'. בְּבֵאוּר חֶלְקֵי הַזְּרִיזוּת.


פרק ח'. בְּדֶרֶךְ קְנִיַּת הַזְּרִיזוּת.


פרק ט'. בְּבֵאוּר מַפְסִידֵי הַזְּרִיזוּת וְהַהַרְחָקָה מֵהֶם.


פרק י'. בְּבֵאוּר מִדַּת הַנְּקִיּוּת.


פרק יא'. בִּפְרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת.


פרק יב'. בְּדַרְכֵי קְנִיַּת הַנְּקִיּוּת.


פרק יג'. בְּבֵאוּר מִדַּת הַפְּרִישׁוּת.


פרק יד'. בְּחֶלְקֵי הַפְּרִישׁוּת.


פרק טו'. בְּדַרְכֵי קְנִיַּת הַפְּרִישׁוּת.


פרק טז'. בְּבֵאוּר מִדַּת הַטָּהֳרָה.


פרק יז'. בְּדַרְכֵי קְנִיַּת הַטָּהֳרָה.


פרק יח'. מִדַּת הַחֲסִידוּת.


פרק יט'. בְּבֵאוּר חֶלְקֵי הַחֲסִידוּת.


פרק כ'. בְּמִשְׁקַל הַחֲסִידוּת.


פרק כא'. בְּדַרְכֵי קְנִיַּת הַחֲסִידוּת וְהַהַרְחָקָה מִמַּפְסִידֶיהָ.


פרק כב'. בְּבֵאוּר מִדַּת הָעֲנָוָה וַחֲלָקֶיהָ.


 פרק כג'. בְּדַרְכֵי קְנִיַּת הָעֲנָוָה וְהַהַרְחָקָה מִמַּפְסִידֶיהָ.


 פרק כד'. בְּבֵאוּר יִרְאַת הַחֵטְא.


 פרק כה'. בְּדֶרֶךְ קְנִיַּת הַיִּרְאָה.


 פרק כו'. בְּבֵאוּר מִדַּת הַקְּדֻשָּׁה וְדֶרֶךְ קְנִיָּתָהּ.

 


 

תושלב"ע.